Aker kommenterer :
Diagnostisk informasjon: Anti-Tg stiger ofte ved autoimmun sykdom i skjoldbruskkjertelen, særlig ved Hashimotos tyreoiditt. Den er imidlertid et mindre sensitivt parameter ved denne sykdommen enn anti-TPO.
Anti-Tg må ikke forveksles med Tg (tyreoglobulin) som brukes som tumormarkør og oppfølging av pasienter ved tyreoideacancer. Tg bestemmes ikke ved Hormonlaboratoriet. Slike prøver kan sendes til Klinisk kjemisk avd., Det Norske Radiumhospital. Bemerk at tilstedeværelse av anti-Tg kan påvirke måleresultatene av Tg.
Indikasjon for måling: Ved måling av tyreoglobulin må man bestemme anti-Tg for å utelukke interferens i analysen.
Kommentar: Ved spørsmål om autoimmun tyreoditt får man meget liten tilleggsinformasjon utover det man får ved bestemmelse av anti-TPO. Det er derfor ingen grunn til å måle anti-Tg rutinemessig ved mistanke om tyreoideasykdom.
Ja og der har man grunnen til at jeg er så syk som jeg er. Hadde det målt andre antistoffer enn anti-TPO hadde jeg fått hjelp leeenge før jeg fikk det. Slike ting terger meg noe helt enormt. Men hadde de målt TG så hadde de jo raskt funnet ut om en har anti-TG. Mine TG resultater er jo helt skrudde.. Slike ting burde være rutine hvis man ikke finner årsak til allesymptomene. Med slike anbefalinger fra Aker så er det mange flere som vil lide min skjebne desverre..

Det sies jo at TRAS ikke er noe de med lavt stoffskifte har, men det er jo mange fler som har det "enn de sier". Dette er et temaet, antistoffer, er et tema med mange fasetter..