Det er vel ikke bare autoimmune sykdommer som er årsak til lavt stoffskifte? Jeg har selv ei venninne som er slank, men som i årevis har slanket seg med diverse pulverkurer og andre kurer. Hun har hypothyreose, men så langt jeg vet har hun visst ikke den autoimmune varianten.

Selv fikk jeg nok sykdommen en tid i livet da det var mye stress i forbindelse med at jeg sluttet skolen midt i skoleåret (fullførte ikke fordi jeg mistrivdes), begynte å jobbe og flyttet ned i underetasjen hjemme. Jeg fikk i alle fall symptomene på sykdommen først, før jeg begynte å legge på meg. Nå er jeg også arvelig disponert for overvekt, og det er ingen god kombinasjon med lavt stoffskifte i samme kroppen.

Jeg har også tenkt på en annen årsak til at stoffskiftet er såpass på bærtur for meg. Jeg merket symptomene på høsten 1986. Dere husker kanskje hva som skjedde i april det året? Tsjernobyl.
Jeg har sett tv-dokumentarer som forteller om hvordan de radioaktive skyene fra Tsjernobyl kom inn over Nord-Europa og Skandinavia i dagene etter katastrofen. I Polen delte myndighetene ut ekstra jod til barna på skolene. Jeg kan ikke huske at noe slikt ble gjort her? Her var det vel mest snakk om bequerel i viltkjøttet og at vannet i hyttebrønner kunne være forurenset. De samme dokumentarene viste også at de sykdommene som økte mest i områdene rundt reaktoren, var sykdommer i skjoldbruskkjertelen. Selv idag er disse sykdommene særlig fremtredende blant befolkningen der. Ã…rsaken ble forklart med at skjoldbruskkjertelen ligger utsatt til for radioaktiv påvirkning.

Jeg vet ikke om det er noe i dette, men jeg føler at noe av årsaken til at stoffskiftesykdommer er så utbredt, kan ligge i miljøforurensning.