Når en er under medisinering, så vil tilført medisin senke TSH mye mer enn hos en frisk person som ikke får tilført TSH.

TSH er bare et signalstoff om å produsere mere tyroksin. Når en tar sin tyroksintablett, så blir det mye tyroksin i blodet, ergo trengs ikke mer TSH. Men hva hvis opptaket av T4 er dårlig? Da vil T4 sirkulere uten å gjøre mye nytte for seg.

Spørsmålet er om kroppen klarer å nyttegjøre seg den tilførte tyrosinen. Hvis en går med lavt stoffskifte ubehandlet i mange år, så tror jeg at reseptorene svekkes.
Endokrinologer mener at en pasient med lavt stoffskifte skal omdanne alt kroppen og hjernen trenger av T3, T2, T1, T0 fra T4. Mens en frisk skjoldbruskkjertel faktisk danner disse stoffene direkte. Kroppen lager ikke hormoner den ikke trenger.
Den T3 som dannes naturlig i kroppen er viktig for hjernen. For å lage enzymet som virker i omdanningen av T4 til T3, så trengs T2.

Jeg tror det er derfor jeg merket så stor forskjell når jeg begynte med Armour, som inneholder alle disse stoffene. Jeg har antagelig dårlig opptak av syntetisk T4. Og jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen kirurgisk, så jeg har ingen egenproduksjon. Må bare få tilført tyroksin oralt.
Da har jeg en ond sirkel, hvis jeg tar opp syntetisk tyroksin dårlig, så blir det omdannet mindre mengder av T3 og T2, som trengs for at konverteringen av T4 skal fungere optimalt. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1467126

Kan være at hovedinnlegger trenger tilskudd av T3?