Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Gjest

Standard En som kan lese mine prøver ?

...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sånn umiddelbart tyder det vel på at du ikke er i mål enda. Tall viser for lavt stoffskifte.
    Jeg pleier å si at har du problemer, er dosen for lav.
    For høy dose går du IKKE lenge på ! (min erfaring)
    Du bør også gjøre noe med ferritinen - du tåler bedre doseøning når denne er over sånn 70.

En full dose kan være 150/dag mer eller mindre.
    De tallne der kan du godt øke hver mnd med 25µ til du når 100 og der kan du forsøke å være. Etter en stund blir det nok for lite det også, men derfra må du ta det enda saktere.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

---

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

jo, jeg er helt enig i resonnemanget ditt - det er alt for lenge !!!
    Etter mitt syn er du oversett og glemt av dem som er satt til å passe på deg - skaff deg noen andre !
    Og - mitt syn er også at vi er jo personlig ansvarlig for helsa vår - altså den delen vi kan påvirke da.
    Jeg har snakket mye med legen min om dette og han har ikke betenkeligheter med å overlate doseringen av stoffskiftehormoner til meg - han vet at jeg ikke overdriver og endrer dosen uten at det er nødvendig.
    Det eneste man kan gjøre feil er å ta for mye - og da er det snakk om over 150µ/dag, eller å øke med for mye av gangen.
    Holder man seg til å øke 25µ/dag når dosen er under 100 og 12,5µ når den er over, så unngår de fleste problemer.
    I begge tilfeller vil man merke dette som hjertebank, og det må man ofte tåle litt av noen dager, men aldri lenger.

Med den avtalen jeg har med legen min ville jeg økt dosen min om jeg fikk slike tall - uansett hva dosen min var.

Ferritinen endrer du på samme måte...
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dette er omtrent som jeg skulle sagt det sjøl det Celine - desverre.
    Det er kanskje lurt å skjele litt til Ferritin og B12-status når man må øke dosen. Lave verdier her kan indikere at en ikke tåler store økninger.
    Har aldri hørt noen lege si dette, men det kommer fram her på forumet og i utenlandske fora.
    Selve økningen er det jo din allmenntilstand som bestemmer. Hvis du har det OK på de blodverdiene du viste fram, er nok den officielle tanken at det ikke noe iveien for å fortsette med samme dosen.
    Jeg trur likevel at det er uheldig at stoffskiftet er litt lavt over lang tid - det kan skape symptomer som er vanskelige å bli kvitt.

Hva slags tablettstyrke har du ? Levaxin finnes fra 25µ og oppover i 25µ trinn. En bør faktisk ha 25µ styrken i tillegg til feks. 100µ. En box med 7 rom i og en tablettdeler er også lurt ( vi er glemske.....)

Har du dette og vil være ekstra forsiktig kan du jo bare putte i en halv 25µ i hvert rom i tillegg til den nominelle dosen.

Gjest

Standard

..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Alle B-vitaminer inngår i det komplisserte spillet som kalles stoffskiftet. B12 er nok mest fremhevet - kanskje pga symptomene det kan gi og den nære sammehengen med hemogloginproduksjonen.

Ellers er jo forløpet du beskriver veldig typisk : Du starter på Levaxin - du blir bedre - etter en tid blir du verre - dosen er ikke blitt økt. (og nettopp det er årsaken til tlbakegangen)

Man opplever det som en tilbakegang når dosen ikke økes når den skal/trengs.

Jeg opplever det som at mange leger tror at bare blodverdiene til en Levaxinpasient er de samme som en som har sin egen produksjon intakt - så er alt såre vel og pasienten må "feile noe annet".

De tror at Levaxin=vårt eget hormon. Og det er det ikke !
    Og vi kompenserer for forskjellen på forskjellige måter. En måte er å øke fT4 noe over statistisk normalverdi og kompenserer for lav fT3 på den måten - og det er jo det enkleste.
    Noen oppnår ikke nok fT3 likevel og har det fint med et lite tillegg av T3 (Liothyronin)
    De særeste (som meg) må bytte thyroxinkilde. Levaxin funker rett og slett for dårlig.

Gjest

Standard

...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Den vanligste årsaken til at man får lavt stoffskifte er et autoimmunt angrep på kjertelen. Dette tar vanligvis et par år, men det også varierer sterkt.
    Det betyr at det vanlige er at man iløpet av de 2 åra gradvis må øke dosen for å kompensere for at kjertelen blir mer og mer ødelagt.
    En full dose er rundt 150µ/dag.

På analyselaboratoriet http://www.furst.no/bb/index6.html sin analyseliste står det :

S-Anti-TPO (Antistoff mot thyreoperoksydase)

Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
    Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn