Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
25-09-15, 11:30 #3
Sv: Imports of Vitamin D-3 Banned in Norway from 1st October 2015.
Opprinnelig skrevet av Mattilsynet
"Helsedirektoratet anbefaler et totalt inntak på 10 mikrogram (= 400 IU) per dag for barn og voksne under 75 år, og 20 mikrogram (= 800 IU) for eldre over 75 år" ?? Gad vide, hvor de har fået de tal fra?
Mon kilden ikke er US Food and Nutrition Board (FNB) ? Helsedirektoratets anbefalinger passer i hvert fald som hånd i handske...
Stort set alle anbefalinger og statistiske beregninger, hvorpå RDA (Recommended Dietary Allowance) eller ADI (Anbefalet Daglig Indtag) er fastlagt og praktiseres i alle vestlige lande, stammer fra USA, The National Academies of Sciences, Engineering and Medicine - US Food and Nutrition Board (FNB). Sidste rapport er udkommet i november 2010, årstal-refereret til 2011.
Problemet er bare "A Statistical Error in the Estimation of the Recommended Dietary Allowance for Vitamin D", altså en fejl i beregninger... En gammel fejl endda, fordi de har blot fulgt metoden fra tidligere anbefalinger.
Statistisk efterregning af 10 studier, der lå til grund for de 2011-anbefalinger af D-vitamin indtag har påvist, at ikke i gennemsnit 600 IU (= 15 mcg) D-vitamin pr dag, men mindst 8,895 IU (= 222 mcg) D-vitamin pr dag er det nødvendige indtag, før man kan bringe befolkningen op på værdien af D-vitamin, der overhovedet har en effekt på genopretningen af det helsebevarende D-vitamin niveau.
Artiklen (Nutrients 2015, 7(3), 1688-1690; doi:10.3390/nu7031688) er publiceret i år, i det akademiske tidsskrift Nutrients udgivet i Schweiz. Forfatterne er ganske mainstream, klassiske forskere fra to amerikanske universiteter i samarbejde med medicinske NGOer fra flere universiteter organiseret i Grassroots Health, A Public Health Promotion Organization.
Om jeg tror på, at det vil gøre indtryk på Helsedirektoratet, Mattilsynet, Sundhedsstyrelsen eller lægemiddelstyrelsen?
Nej. Det tror jeg ikke. Man kan nemmere udrydde en hektar skvalderkål med de bare fingre, end lykkes at bevæge disse stive, hierarkiske institutioner, befolkede med vellønnede embedsfolk. Når noget en gang er nedfældet på papiret, eller digitalt - er det ligegyldigt hvad andre forskere ude i verden har bevist. Det offentligt betalt embedsværk hellere ofrer dem de er sat til at værne om, end de indrømmer en fejl.
Selv om over 4 tusinde har allerede set dr. Holick's fantastiske D-vitamin foredrag et andet sted her, tror jeg at den også hører hjemme her i tråden...
Jeg vil også gerne anbefale en D-vitamin side, oprettet af en gammel knark, en pensioneret ingeniør med dårlig ryg. Efter en forbløffende effekt høje doser D-vitamin havde på hans rygproblemer, begyndte Henry Lahore interessere sig for D-vitamin, og med en akkuratesse kun en teknikker kan præstere, har han samlet viden om D-vitamin, siden 2009 kontinuerligt opdateret med det sidste nye - og gjort tilgængelig for alle på hjemmesiden vitamindwiki.com.
Hvis hjemmesiden vitamindwiki.com var lige så imponerende grafisk, som sit indholdet - ville den være en af de flotteste hjemmesider i verden. Men det er den ikke. Den er total gammeldags og absolut ikke mobilvenlig, men den er i hvert fald værd at bookmærke alligevel, og læse fra en PC eller tablet.
Ingeniøren Henry Lahore har i den grad gjort det SÅ meget bedre, og så meget nyttigere for ganske almindelige mennesker, end alle de ansatte i de skandinaviske helsemyndigheder tilsammen. I hvert fald, hvad det D-vitamin-relateret helbred og helse angår. Hans hjemmeside tør jeg godt anbefale.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Temakveld om kosttilskudd 16. oktober i Oslo
Av Mod i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 0Siste melding: 04-10-14, 06:55 -
Legemiddelverket forbudt salg av rød gjæret ris
Av Mod i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 24-06-10, 21:06

Svar med sitat

Bokmerker