Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
Takk for svar!

Om så jeg har perfekte prøvesvar, kanskje symptomene ikke forsvinner med en gang? Og jeg har jo følt meg sliten i 10 måneder og fortsatt starter ungene klokken 5-6 HVER morgen Det er mulig jeg bare er en sliten småbarnsmor med søvnmangel?

Jeg mener å huske at jeg har lest TSH burde ligge over 0,5 når man blir behandlet med Levaxin. Men jeg har skjønt at mange her mener at TSH ikke er relevant uansett...?
Levaxin er en seintvirkende medisin, når den virker. Man kan derfor ikke evaluere virkningen særlig godt uten minst 14 dager mellom ending og prøver, helst mer. 5 uker er fint sånn for mindre justeringer.

TSH er et signalstoff, ikke et hormon. TSH gjør altså ingenting annet enn å rope til en kjertel som ikke er i stand til å svare. Derfor anser vi TSH-verdien en mye mindre verdifull prøve enn de prøvene som faktisk måler selve hormonverdiene i blodet.

Det er riktig at man sier at behandlingsmål er "TSH mellom 0.5 og 1,5 mIE/l." Men også "Ved utilfredstillende effekt og fravær av annen sykdom, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2-1,0 mIE."

... spørsmålet er jo om man vil styre etter målingen av et signalstoff eller om man ønsker å styre etter hormonnivå i blodet, eller om man ønsker å styre hovedsakelig etter symptomer og sekundært etter blodverdier.

Man kan også lese de svenske behandlingsmålene:
•Behandlingsmål för TSH: 0.4 – 2.0 mU/L (metodberoende, gäller metod med referensintervall på ca 0.4 – 4.0 mU/L).
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=702

(Og jeg blir ganske så sjokkert over hvordan man mistror sine pasienter!!!!

Svårtolkade labvärden hos tyroxinbehandlad patient

•Högt TSH med normalt fritt T4:
Sannolikt dålig compliance. TSH reagerar mer långsamt, på 1-2 månader, till skillnad från fritt T4 som ställer in sig på några dagar. En patient som slarvat med medicineringen men börjat ta medicinen regelbundet igen inför läkarbesöket får således en sådan här bild.

•Pressat TSH med normalt fritt T4:
Lätt översubstitution. Kan också vara patient som övermedicinerar emellanåt men följt ordinationerna inför läkarbesöket.
... og at behandling ikke skal innledes før TSH > 10)

Nåvel. De fleste som går på levaxin opplever iallfall at fT4 må høyt før virkningen er tilfredsstillende. Les gjerne
https://www.stofskifteforum.dk/showt...3929#post73929