Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Jeg har forstått det slik at Iodoral er tablettversjonen av Lugols. Stemmer det?

Dere som vet litt om jod: hva tror dere om et resultat på 2,3? Har sett at andre her med omtrent lignende resultat har startet med jod. Erfaringer med det?
Jeg begynte også med Iodoral tabletter, på samme måte som du skriver. Det skal i prinsippet være likt som Lugols, men det kan allikevel være en forskjell når det gjelder opptak hos den enkelte. Jeg tenker at de som sliter med næringsopptak, burde velge Lugols...?

Du har vel satt deg inn i oppstartsregimet, og at du bør ta en del tilskudd av annet FØR du starter opp med jod? aetherblogg har fem innlegg om jod, og The iodine crisis. Der er fremgangsmåten oversatt til norsk. Det er viktig å ta selen i tillegg, men kanskje ikke like viktig med det i forkant, for oss som ikke har antistoffer? Uansett er selen og jod synergister (jobber sammen), og mangel på det ene vil føre til at man ikke får utbytte av det andre.

Jeg hadde 2,2 på døgnurinprøva. Jeg starta med 6,25 mg Iodoral og tok det ca en uke før jeg økte til 12,5mg og økte med 6,25 mg hver gang videre opp til 50 mg. Jeg var på 50 mg en liten stund før jeg måtte redusere (litt for hurtig?) ned fordi boksen gikk tom og jeg ikke hadde mer tilgjengelig akkurat da. Jeg hadde ingen oppstartsproblemer, og merket heller ikke noen positiv effekt. Det var ikke før jeg trappa ned (og muligens litt for fort) at jeg ble dårligere. Jeg gjorde ingen andre justeringer i den perioden annet enn å trappe opp på Levaxin, pluss at det var forsommer og bra vær (=alltid bedre form og humør). Jeg hadde heller ikke rukket å komme så høyt på Levaxinet at det var rT3 som gjorde meg dårligere. Men det tok sin tid å få formen opp igjen etter den dippen, samt at utover høsten gjorde rT3 seg gjeldende for alvor....

For oss som ligger lavt i referanseområdet (men innenfor), og ikke har noen andre opplagte årsaker som utløser lavt stoffskifte, så tror jeg absolutt at jod-sporet er viktig å følge! Jeg hadde heller ikke utslag i blodprøvene, kun klinisk lavt stoffskifte (og husker ikke hvordan det var med deg, Halla). I senere tid tror jeg kanskje det kan være overskudd av østrogen som overstyrer stoffskiftet mitt. Men jeg tar fortsatt 12,5 mg LugoTabs (tilsvarer Iodoral), og bytter over til Lugols (er spent på om jeg reagerer på smaken) når boksen er tom.