Sitat Opprinnelig skrevet av coco Vis post
prøven er tatt på et sykehus i thailand. tydeligvis ikke til å stole på da....
har nå tatt nye prøver i norge, så skal skrive ett nytt innlegg.

Blodprøve-resultat:
s-tsh: 2.26 (0.20-4.30)
s-fritt-T4 16 (9-22)
s-alat: 44 (10-70)
s-testosteron 22.7 (10-28)
b12: 286 (150-580)
legen min mente at det ikke var nødvendig å teste anti-tpo, da jeg hadde fått påvist antistoffer før.
heller ikke T3 var nødvendig (?)

jeg har over mange år følt meg i generelt dårlig form.
er nå 34 år, og har prøvd å finne årsaken til mine problemer i ca 10 år.
Alle blodprøvene er innenfor normalområdet, men har fortsatt de samme symptomene:

- problemer med å fokusere/konsentrasjon/lytte over tid. føler meg sløv og har press/mild hodepine konstant.
symptomene er verst tidlig på dagen. Litt som å ha "hang over". ingen mimikk. Veldig treg tankegang. svimmel, Tåkesky?

- det sosiale livet har etterhvert blitt vanskelig. har spesielt fått problemer med å finne ting å si,
og har mistet ordforrådet mitt. klarer ikke å le og ha det gøy lengre.

- depresjoner
- dårlig matlyst
- aldri tørst
- lite energi
- mageproblemer
- lav libido
- dårlig tålmodighet/ irritabel
- lyssky
- vektøkning
- apatisk
- lærevansker
- hodepine
- mangel på entusiasme og livsgnist

Dette er alle symptomer som har kommet di siste årene. Før var jeg veldig sosial, utadvent, hadde humor og energi.
Har gått på anti-depressiva og sovemedisin for mine plager. Men det har bare blitt verre og verre med tiden.
Kan det være lavt stoffskifte? Evt. hva annet kan det være?

Har heldigvis en lege som er åpen for å gi meg både levaxin og erfa thyroid for en prøveperiode.
Men har hørt at man blir avhengig av å bruke det resten av livet, hvis man først starter på det?
Hei

Man blir ikke "avhengig" av stoffskiftehormoner dersom man har en frisk kjertel. Det som skjer er at kjertelen kan nedregulere produksjonen når "systemet oppfatter" at det er nok hormoner i omløp uten å bedrive særlig egenproduksjon. Men på samme måte som at musklene i en arm som ikke brukes over tid blir svekket, men man mister ikke armene, sånn er det også med kjertler og hormonproduksjon. Produksjonssyklusen svekkes, og det kan ta tid å få den igang igjen, men evnen til å produsere (igjen, i en frisk kjertel) forsvinner ikke.

Derimot... dersom kjertelen er syk så kan det nok hende at det vil oppleves sånn om man setter igang en prøvebehandling. Man føler seg bedre og så kanskje avslutter prøvebehandlingen fordi blodprøvene "ser bra ut". Da er ikke kjertelen i stand til å kjøre igang igjen, bedre enn før, men man føler seg faktisk verre fordi man har hatt en bedre periode på medisin.
Sånn sett er jo du heldig, for du har en lege som har innsett at med positiv anti-TPO så har du ikke en frisk kjertel. (Selv om den kanskje er i stand til å levere nok hormoner til at blodprøvene ser tilforlatelige ut.)

Et annet aspekt er at tidlig behandling (nok til å undertrykke TSH) ved postitiv anti-TPO faktisk reduserer hastigheten sykdommen akselererer i. For de som kjenner sykdomsaktiviteten i kroppen (ikke alle gjør dette, noen kjenner "kun" mangelen på stoffskiftehormon når den blir tydelig, jeg er en av disse) så er det derfor enda viktigere å komme i behandling tidlig - selv om blodprøvene ikke tilsier at en behandling er nødvendig - ennå.

Et tredje aspekt er den slitasjen en kropp med sviktende hormonproduksjon utsettes for. Man skal ikke kimse av det. For min del hadde jeg symptomer i 5-7 år før jeg ble dårlig nok til at jeg ble nok utredet og fikk behandling. Det er 5-7 år hvor kroppen ikke har fungert som den skal, men har strupet ned andre prosesser fordi det ikke var nok hormoner til stede sånn at alle celler kunne gjøre det de skulle. Dette kan gjøre ubotelig skade. Det VIL gjøre ubotelig skade på sikt. Jeg har etter det jeg kan skjønne vært heldig. Men det har tatt nesten like lang tid å bygge oppover igjen....

Edit:
Ser at jeg ikke svarte på alle spørsmål.

Ja, de aller fleste symptomene du lister opp kan ha bunn i stoffskiftet. Ikke alle er typiske, men mange er det. Og siden kroppene våre ikke struper hormonforbruket på de samme stedene så vil symptombildet være veldig sprikende. Det er vanlig.