Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
Hei, da har det gått enda ei uke og det er 4 uker siden min drastiske halvering av stoffskiftemedisin fra 120 mg thyroid erfa og til 60 mg. (Tidligere følte meg meg forøvrig optimalt behandlet på 3 og 3/4 60 mg.) Forrige helg var jeg nokså slakk, bekymret for vektøking og forholdsvis lav kroppstemperatur. Jeg gjorde noen få tiltak. Jeg ringte en venn og fikk tak i DHEA og har nå fått tatt den dosen som jeg skal ta denne uka. (Det ble 4 ukers leveringstid på den DHEA'en jeg skulle ha). Videre fikk jeg tatt en ny time hos akupunktør. Har benyttet støttebehandling nå i sommer og høst i forbindelse med medisinreduksjon, og jeg hadde fått hoppet over noen timer en periode, så da fikk jeg satt det i gang igjen. Videre så har det vært iskaldt på soverommet, så jeg har forvarmet det, slik at jeg ikke har behøvd å fryse om natta. Jeg vet ikke hvilke tiltak som har hjulpet, men kroppstemperaturen har økt igjen. Jeg var nede på rundt 36,1 i den delen av syklusen det skal være høy temperatur, og er nå oppe i ca 36,5 igjen. Vekta har ihvertfall sluttet å øke, selv om den ikke har begynt å gå ned igjen. Er også mye mer opplagt nå. Så da er det kanskje håp likevel? Jeg skal vente 2-3 uker med å ta blodprøver (stoffskiftet) tenker jeg, så får vi se hva de viser. Fortsatt god helg til dere
Hej

Hvornår var det sidst du var til ultralyd af skjoldbruskkirtlen?

På UL-billeder kan man se om kirtelvævet er "levende" dvs. hormonproducerende helt eller delvis, eller næsten slet ikke. Hvis der fortsat er tvivl, kan man foretage en CT-scanning.

Problemet er, at T4 produceres kun i skjoldbruskkirtlen, mens over 93% af kroppens samlet T3 produceres ude i de andre kroppens væv, hvis der er tilstrækkelig med T4 til rådighed.

Hvis der kun er det T4 som findes i den ene grain af thyroid, kommer man ikke ret langt med T3-regnskabet. T3 har sine naturlige "kompensatorer" fortrinsvis i binyre-hormoner, men de rækker ikke forever. På et eller andet tidspunkt, og næsten uanset hvor meget DHEA man tager hver dag, "visner" binyrerne. Når det sker, kan det blive utroligt svært at komme sig igen, om overhovedet... Det kan man læse bl.a. i Gunndas historie. Gudskelov går det langt fra altid så galt. Til gengæld kan det ikke forudses, og helt sikkert er, at man bør være særlig opmærksom på det man foretager sig på tærsklen til overgangsalderen.

Det er altså alfa og omega, at være klar over hvad er graden af skjoldbruskkirtlens hormon-produktion. Særlig hvis man har Hashimoto's fordi der er forskel på kirtlens evne til at genoptage hormonproduktionen, der er afhængig af årsagen til at denne hormonproduktion var undertrykt, eller blev helt væk. Hashimoto's effekt på skjoldbruskkirtlens hormonproducerende væv sædvanligvis irreversible, hvorimod de hormonproducerende væv der har været undertrykt af f.eks. medicinsk behandling, har en god chance for at begynde at producere hormoner igen. Jeg tror at du har spurgt om det før, og i så fald kan jeg anbefale at læse kildehenvisninger/links i første indlæg i denne tråd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
Legen vil ha meg ytterligere ned + tilføre bittelitt t4 for å tilføre mer stabilitet.
Åh nej... Rufus Hvorfor i alverden vil denne læge have dig ned med Thyroid, når han samtidigt vil tilføre "bittelitt t4" ?? Hvilken stabilitet? I blodprøver? Fordi det kun i blodprøverne at det vil nytte. Og kun for T4.

Pludselig er jeg blevet ked af det, og bange. Hvad i alverden er det for en "funksjonellmedisinsk" klinik, der tager patienterne af naturlig thyroid for i stedet at fylde syntetisk fake-T4 på dem? Denne nyhed ville jeg gerne have undværet.
Nu er jeg helt og aldeles bekymret.