Viser søkeresultater 91 til 100 av 147
-
01-03-14, 10:59 #91
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei, en liten oppdatering fra meg.
Jeg var en smule skeptisk da jeg begynte med ortomolekylære tilskudd, da spesielt med tanke på niacin som gir rødming/flush. Dette har i grunn gått helt fint. Flushen har ikke vært spesielt ubehagelig eller skummel på noen måte. Jeg tar også en rekke andre tilskudd, samt B 12 sprøyter.
Det jeg nok fortsatt sliter med er magen, men litt usikker på hvorfor? Kan det være at jeg reagerer på sitrus i de store C-vitamindosene jeg tar, eller kankje jeg reagerer jeg på eplepectin (fiber)? Jeg skal nå prøve i to uker uten eplepectin og med en annen type C-vitamin, uten sitrus, i håp om at det hjelper. Men, må nok ta ny avføringsprøve for å sjekke status.
Legen var forøvrig veldig fornøyd med meg. AntiTPO er på god vei nedover, en markert nedgang siden forrige gang jeg tok blodprøver. Jeg hadde også fått forskjøvet forholdet mellom fritt T4 og fritt T3. Det vil si at jeg har forholdsvis høyt fritt T4, og med tanke på at jeg tar erfa thyroid, som har forholdsvis mye fritt T3, i forhold til fritt T4, sammenlignet med det en menneskekjertel normalt produserer, så er dette litt pussig. Legen mener at dette tyder på at jeg har noe egenproduksjon. Forholdet mellom fritt T4 og fritt T3 har altså endret seg siden forrige blodprøvetaking, dvs før jeg begynte med ortomolekylære tilskudd.
Vel, legen er optimisistisk og ber meg redusere erfa thyroid. I første omgang er det kun snakk om en nedgang på 1/2 tablett. Men, om noen måneder, er det aktuelt å prøve å framprovosere mer egenproduksjon. Det vil si at man reduserer stoffskiftemedisinen ytterligere, i håp om å få i gang kjertelen igjen. Han kan ikke love at det er mulig å få i gang kjertelen, men vil gjøre et forsøk. Min kjertel er forøvrig innskrumpet, betent og egentlig ganske så ødelagt da....
Men, synes dette er interessant, men forstår at jeg også må følge med litt selv, hvor langt ned tør jeg gå på medisin og hvor lenge skal man la et slikt forsøk foregå?
Det er klart at man kommer til å bli dårligere i denne perioden, før man eventuelt får noe mer egenproduksjon i gang igjen da. Legen mener imidlertid at jeg ikke kommer til å bli dårligere enn det jeg var før jeg begynte på behandling, siden antiTPO blir forholdsvis lavt nå.
Noen som tør å kommentere dette?
-
01-03-14, 17:01 #92
Jeg kan ikke se hvilket C-vitamin præparat du bruger? Jeg kender ikke et C-vitamin præparat som indeholder æblepektin eller citrus (medmindre du mener Citrus Bioflavonoids)... Af egen perfekt erfaring med mangeårigt højdose tilskud af C-vitamin kan jeg anbefale denne (Bigvits/UK) (eller på Iherb) som jeg bruger 3-4 gange dagligt, og denne (Bigvits/UK) (eller på Iherb) som jeg bruger til at skylle ned med alle mine Thyroid-piller, alle vitaminer/mineraler og alle mine aminosyrer. I alt får jeg nok i omegnen af 6-8 gram C-vitamin dagligt... og har gjort det i årevis.
Der kan være forskellige grunde til, at anti-TPO er på vej nedover. De fleste af dem er positive, men det kan også være et fald i aktiviteten af enzymet Thyroid Peroxidase som bl.a. står for omdannelsen af T4 til T3. Det er derfor ikke helt og udelt et godt tegn, at dit FT4 nu kravler op... hvis dit FT3 falder tilsvarende ned, eller er dit FT3 omtrent den samme som før? Er dit rT3 blevet målt nogensinde eller på det sidste? Resultatet af rT3-prøven kan afsløre om dit FT3 afspejler de rette T3-værdier eller om dine T3-værdier i virkeligheden er gået ned.
Årsagen til problemet er at der ikke findes nogen T3- eller FT3-blodanalyser som kan skelne mellem T3, FF3 og rT3 - og derfor måler total T3 eller FT3 inkluderende rT3 - dvs. resultatet bliver summen af total T3 og rT3, eller summen af FT3 og rT3. Man er nødt til at kunne se hvad er hvad, før dine blodprøvberesultater kan vurderes objektivt nok til et tilstrækkelig belæg for at eksperimentere med Thyroid-dosen.
Du bør også huske at du går hos en læge, som i virkeligheden (har jeg hørt) ikke er en fan af HRT (Hormone Replacement Therapy) og jeg ville ikke bryde mig om, hvis det skulle føre til at du bliver udsat for et eksperiment alene for at afprøve lægens agenda. Specielt når du fortsat mangler at sætte jod ind som en fortsat manglende brik i dette "puslespil". som du en gang selv har kaldt det. Og særligt når du også står på tærsklen til overgangsalder som vil påvirke alle dine andre hormoner, der inden overgangsalderen har dog kompenseret efter bedste evne for thyreoideahormon-mangel undervejs i forløbet af dit Hashimoto's.
Jo, men var du ikke ret dårlig før du begyndte på behandling? Forøvrigt, hvilken fase af behandlingen, lægen mener? Før du overhovedet kom i behandling for dit Hashimoto's eller før du kom i behandling hos ham? Har du fulgt med i smgj's forsøg på at reducere hendes Thyroid-behandling for at se om hendes skjoldbruskkirtel vil kunne "inspireres" til mere egen-produktion af hormoner? Smgj startede neddoseringen af Erfa Thyroid i april 2013 og skrev om det første gang i indlæg nr. 70 i hendes tråd :
Jeg tror at du endnu ikke befinder dig tæt nok på den fulde udbytte af dine Thyroid-tabletter. Ved ikke hvor længe du nu har været i gang med Thyroid-behandling, men at dømme efter dit spørgsmål i planteolie-tråden kunne det meget vel tænkes, at du fortsat slider med symptomer som ellers er karakteristiske for utilstrækkelig daglig tilførsel af jod i dine "systemer".
Du har skrevet tidligere, at siden du har cuttet rapsolie, har dit jod-status vist sig at være stigende, indtil det nåede op på 1,9 i jod-i-døgurin prøven. I sammenligning med den sædvanlige "rette" resultat som ligger på >0,8 er 1,9 et meget flot tal, men derfor er det nok alt for lavt alligevel, siden dine hud- og mave-symptomer fortsætter.
Hvis jeg var selv i en tilsvarende situation, ville jeg starte op tilskud af jod ved Lugol's opløsning med en dråbe dagligt, titret over et par uger op til 4-5 dråber og så fortsætte med denne dose i 5-6 måneder, før jeg ville tage nogen som helst beslutning om ændring af nogen som helst behandling, specielt i retning af en reduktion. Resultatet af døgurin-prøven for jod bør ligge tæt på 8-9, før man kan tale om en helse-effektiv værdi af jod i kosten eller som tilskud.
Det er så mine kommentarer, og jo, jeg tør godt kommentere. Ikke mindst fordi du er nået SÅ fantastisk langt ved egen sund fornuft. Du har udvist SÅ meget (sjældent) mod på at justere vane-tænkning og jeg ønsker Så stærkt, at du skal kunne stå igennem overgansalderen velrustet nok til at komme igennem alle de hormon-ændringer, som en moden kvinde-alder byder på. Jeg krydser, i hvert fald - alle mine fingre for en rigtig god bedring til dig.
... og nu går jeg over til planteolie-tråden og svarer dig der...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-03-14, 18:59 #93
Takk for et interessant innlegg Anisa.
Når det gjelder C-vitamin typen som jeg har brukt, så inneholder den ikke eplepectin. Jeg har tatt eplepectinfiber i tillegg, sammen med en annen type fiber. Jeg har benyttet Great earth C-vitamin, og det står at det er bioflavonider fra appelsin, citron etc på den. Vel, vet jo ikke om det er dette jeg har reagert på, men skal teste det ut i et par uker og se om det skjer noe endring. Mye tyder på at det er en positiv utvikling at antiTPO går ned. Samtidig virker det også som jeg har bedre opptak, siden jeg har kuttet jern, men nå har tilstrekkelig jernverdier likevel, og nå har et d3 nivå som ligger over referanseområdet. I november hadde jeg fritt T4 på 21,2 (11-23) og fritt T3 på 7 (3,5-6,5). Jeg gikk da på 3 og 3/4 60 mg Erfa thyroid. I etterkant reduserte jeg med en kvart, slik at jeg har gått på 3 og en halv da de nyeste blodprøvene ble tatt. Da viste fritt T4 24,6 og fritt T3 6,9. Begge prøvene er tatt fastende, om morgenen til samme tidspunkt. Dvs at fritt T3 i hovedsak er uendret siden forrige prøve, mens Fritt T4 har økt. Jeg vet ikke, men synes disse resutatene var litt pussige. Jeg har aldri tatt reverse T3. Hadde tenkt å spørre om det, men glemte det.
Jeg ser at det kan virke kontroversielt å skulle redusere medisindosene, men samtidig virker det forlokkende og forsøke å optimalisere egenproduksjonen. Jeg har ikke noe ønske om å gå "rett i kjelleren" så jeg tror bare jeg må prøve meg forsiktig fram og ikke gjøre noe drastisk. Legen har ikke lovet meg at jeg får funksjonen tilbake. Han sier at noen får noe/mye funksjon tilbake, og andre ikke, og han vet ikke på forhånd hvem som får det.
Ellers takk for tips om jod etc.
-
03-03-14, 09:01 #94
Jeg skjønner godt behovet for å "finne ut". Det var der jeg var også. Og for meg var det riktig å prøve.
Til tross for:
- at det ikke ga det resultatet jeg ønsket
- at jeg fikk tilbake symptomer uhyggelig raskt på liten doseendring (for meg kom symtomene allerede på 120mg erfa - og jeg kjennes å fungere fint på 125mg Erfa + 25µg Levaxin "to av tre dager", så for meg er terskelen liten mellom nok og for lite) - håravfall var faktisk ett av de første jeg selv så... humør(rundhet vs skarphet) var ett som omgivelsene så tidlig
- at det nok ble en spiker til i kista til et skrantende ekteskap
så var det for meg en så viktig ting å vite at jeg nok hadde gjennomført selv om jeg hadde hatt et større innsyn i konsekvenser selv ved inngangen. Men det er ikke alle dette er viktig for... og det må man bare respektere. For oss vitebegjærlige så er det altså viktig å være forberedt, se etter symptomer tidlig... og ikke "tvinge" det lenger enn nødvendig om det ikke går som man ønsker.
Av erfaring vil jeg også si - ta mikrosteg - og vent lenge mellom hver nedtrapping ... og "tro det verste" ... symptommessig. Og se etter enhver økning i antistoffer - og gjør de rundt deg oppmerksomme på hva du driver med sånn at de kan bidra til å se etter symptomer.
Tvitvi og lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
03-03-14, 09:23 #95
-
03-03-14, 17:20 #96
Takk smgj. Jeg føler at jeg bare må teste dette ut, men er forberedt på litt og hvert, og blir det for gæli, så er det vel ingen skam å snu? Føler meg trøtt nå, og jeg har bare redusert med en kvart 60 mg Erfa thyroid.. Når det gjelder medisininntak og blodprøvetaking, så har jeg lagt meg på at jeg tar hele medisindosen kl 03, dagen før prøvetaking. Normalt deler jeg dosen i 2 og tar kl 03 og kl 16. Imidlertid så har jeg tenkt at kl 16 er litt for nær prøvtaking kl 7.30 dagen etter, og har derfor tatt hele dosen på natta. Vet ikke om det er riktig tenkt, men det er nå slik det har blitt.
-
03-03-14, 18:03 #97
Jeg tar mine 150 mg Armour rett før jeg stuper i seng (en gang mellom tolv og to vanligvis). Kvelden før jeg tar stoffskifteprøver, tar jeg ikke Armour; jeg tar dosen rett etter blodprøven er tatt, og så normalt igjen til kvelden.
Det betyr at fra jeg tar siste dose med Armour og til blodprøven blir tatt, går det ca 32-34 timer.
Jeg merker absolutt ingen problemer hverken med og gå disse timene ekstra uten medisin eller og ta to doser med bare 16 timers mellomrom etter prøven.
Har ikke hentet ut svar på prøvene tatt i sist uke, men de to siste målingene før det var
TSH 0,031 (ref 0,3-4,2) november:0,014
FT3 4,8 (3,7-6,8) november:7,8
FT4 16,6 (11-22) november 17
Prøvene tatt i november er tatt bare 10 timer etter dosen med Armour (var på sykehuset og visste ikke at de skulle sjekke stoffskiftet)
-
03-03-14, 20:06 #98
... og jeg tar mine før jeg legger meg, vanligvis ca kl 23. Dagen før prøver tar jeg kun halve dosen (når jeg husker det) og tar resten etter prøvetakingen så nært til kl 8 som jeg klarer.. Sist, da jeg glemte å halvere så lå jeg litt i overkant på fT3 og pent på fT4, subprimert TSH. Men for meg er prøvene sekundært - jeg er faktisk først og fremt interessert i dem for å se om subjektiv tilstand samsvarer med hvordan prøvene ser ut og for å se utviklingen på anti-tpo.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-03-14, 15:10 #99
Reduksjon i medisinering og kosttilskudd
Hei igjen. Håper dere alle har en fantastisk helg
. Tenkte å skrive bittelitt. Da jeg reduserte med en kvart 60 mg erfa, dvs ned til 3 og 1/4 tablett, så følte jeg meg overraskende elendig noen dager. Frøys som bare det, og kroppstemperaturen sank. Men, etter noen dager så rettet det seg. Sluttet å fryse og kroppstemperaturen gikk opp igjen. Var utsatt for litt mye stress og fikk et energifall, og ventet derfor litt med reduksjon av neste kvarte tablett. Men, det må jeg si gikk mye bedre enn fryktet. Går nå på 3 stk 60 mg erfa thyroid. Har ikke fått noen hyposymptomer nå, og kroppstemperaturen er ikke dårligere enn da jeg begynte på reduksjonen i allefall. Men, så er det nå slik at ofte flere ting sammenfaller i tid. Pga tekniske problemer så fikk jeg ikke vekkingen min kl 03, og jeg tenkte at jeg kunne gjøre et nytt forsøk på kveldsmedisinering. Har gjerne fått søvnproblemer de gangene jeg har prøvd det før. Men, nå tar jeg 2 stk erfa om kvelden, og det fungerer godt denne gangen, og den siste tar jeg før lunsj. Vet også at det går mot vår og det blir litt varmere i været, så jeg vet jo ikke hva det er som virker inn. I allefall så blir det ikke noe mer redusering i medisineringen før ute i mai en gang tenker jeg, så da klarer jeg meg godt i ukene framover tror jeg. Jeg har trøblet litt med noen av tilskuddene. Fant ut at jeg fikk skikkelig magetrøbbel av de første C-vitaminene jeg tok, og også Cal Mag sitrat, av en eller annen grunn. Byttet C-vitaminer, og venter nå på en ny type cal Mag uten citrat, og håper den fungerer bedre for meg. Det var ganske hemmende for det meste, da magen var på det mest eksplosive. Ønsker dere en fortsatt god søndag
-
07-05-14, 10:57 #100
Hei!
Lenge siden du skrev noe nå. Hvordan går det med forsøket? Håper det går bra...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto's Treatment 1-8
Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 26-02-11, 18:15 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44
Svar med sitat

Bokmerker