Viser søkeresultater 101 til 110 av 147
-
07-05-14, 19:42 #101
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei, igjen.
. Jeg er nok ikke den som er flinkest til å skrive. Men, ja jeg synes det går bra. Når det gjelder reduksjonen av stoffskiftemedisin, så går det ganske sakte. Jeg går for øyeblikket på 3 x 60 mg erfa thyroid, dvs at jeg har redusert en halv. Dette har gått fint. Nå fram til september, så skal jeg redusere en halv tablett til. Det er altså ingen raske reduksjoner. Det går ganske bra med de ortomolekylære tilskuddene, fant både C-vitamin og Cal Mag som jeg tålte. Jeg har tatt en ny avføringsprøve, og denne viste forholdsvis store forbedringer siden forrige gang. En betennelsesmarkør har gått betydelig ned (er høy hos personer med f.eks cøliaki), fordøyelsen virker visst bedre, var det enzymaktivitet eller absorpsjon tro? pH har blitt litt høyere, dvs mindre surt, noe som tyder på tilbakegang for sopp. Og for første gang har jeg fått påvist de gode melkesyrebakteriene. Men, det har dukket opp noen andre bakterier, som jeg må behandle for å komme i mål og få en sunn tarmflora. For øvrig går betennelsesmarkøren mikroCRP ned, og antiTPO rusler også nedover. Nå er antiTPO på 346. Ikke verst. Tidlere var det alltid over 1300 på Furst sine analyser. Legen er veldig fornøyd med fremgangen. Det er oppløftende å være hos denne legen, fordi han alltid har en plan og alltid har løsninger på nye problemstillinger. Han antydet også at når jeg får alt i balanse, så vil jeg også kunne gå helt ned til normaltvekt. Det hørtes forlokkende ut, selv om jeg ikke tror det før jeg får se det da..... Men, nå blir det vel en periode med energifall igjen, må ta en antibiotikakur og så litt mer reduksjon på medisin da. Så vi får se hvordan det går da.
-
07-05-14, 20:42 #102
Hei

Jeg har stort sett anti Tpo på over 1300. Men i korte perioder har den vært mindre. Nå har jeg mange ganger tenkt tilbake hva kan ha vært avgjørende i mitt tilfelle, hvorfor nedgang akkurat da og så opp igjen. Har nok bare vært nede på 1000 men dog.
Har du noen oppfatning av hva som kan være tilfelle hos deg. ALT som er gjort eller noe spesefikt?
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
07-05-14, 21:12 #103
Tja, ikke så godt å si om noen enkeltfaktorer har hatt større betydning enn andre for å få ned antiTPO. Jeg tenker at det er hele behandlingsplanen samlet som gir den gode effekten. Men, tror nok at tarmdysbiosebehandlingen er helt avgjørende for å få ned antiTPO. Har inntrykk av at Funksjonellmedisinsk senter er spesielt flinke på dette med å behandle dysbiose og finne årsaker til problemene man har. Vet ikke helt hvilke rolle de ortomolekylære tilskuddene har på antiTPO, men de er nok kjempeviktig for helheten og for å bli så frisk som mulig.
-
11-10-14, 09:09 #104
Hei alle sammen.
Jeg ser det er en stund siden jeg har oppdatert min tråd. Kan jo være at noen lurer på hvordan det har gått med mitt behandlingforløp på Funksjonellmedisinsk senter? Det går vel ofte to skritt fram og et tilbake tenker jeg, men alltid framover likevel. Jeg måtte ta en antibiotikakur for å bli kvitt noen gule stafylokokker, som laget litt trøbbel i systemet. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til antibiotikakurer, var redd for at den bedringen jeg har opplevd med magebehandlingen så langt (endelig oppvekst av melkesyrebakterier etc), skulle forstyrres. Vel, antibiotikakuren gikk ikke perfekt. Jeg fikk skikkelig diare, med mer enn 10 løpeturer til det vesle rommet per dag. Skikkelig ubehagelig Tror det gikk 5 uker. Legen sa dette ikke var så vanlig. Så fikk jeg resept på et middel som heter precosa og diareen forsvant magisk etter bare 2 tabletter. Jeg burde ha bedt om hjelp tidligere. Lærdom til neste gang. Fikk veldig god hjelp og oppfølging av Joakim som da på det tidspunktet var lege på Funksjonellmedisinsk, og TES var ute og reiste etc. Magen ble "normalt" bra, dvs at den ikke var helt stabil. Reagerte fortsatt på noe mat, typer C-vitaminer etc. Begynte å mistenke krydder, chili og ascorbinsyre. Har nå kuttet chili og kjøper en type syrenøytral mild C-vitamin fra iherb, som det ser ut som jeg tåler godt. Jeg hadde ny time hos TES nå i høst, og fikk tips om en ny type melkesyrebakterier, Probiform. Jeg synes denne typen virker lovende. Javisst lager den kaos i magen ved oppstart, og spesielt sammen med FOS, men det virker som jeg tåler mer. Tidligere fikk jeg nesten alltid diare dagen etter inntak av rødvin, men tålte det nå.
Når det gjelder medisinreduseringen, så gikk det helt supert i sommer. Tidlig på forsommeren fikk jeg redusert erfa thyrod helt ned til 2x60 mg. Formen var veldig bra. Morgentemperaturen har faktisk steget sakte, selv om jeg nå gradvis har redusert dosen. Vekta var stabil. Jeg orket mye, var på fjellturer etc. TES var imidlertid nå i høst, ikke fornøyd med min TSH. Som kjent, for å sparke i gang egenproduksjon, så trenger man at TSH stiger. Min var fortsatt suprimert, dvs rundt 0. Han foreslo og forsøke å gi kjertelen et lite sjokk, for å forsøke å sparke den i gang. Dvs å halvere dosen fra 2x60 mg til 60 mg fra den ene dagen til den andre. Her har jeg selvfølgelig ikke fått noen løfter om at det skal gå bra, og jeg er klar over risikoen. Det er nå 3 uker siden jeg foretok den drastiske reduksjonen. Falt ikke rett ned på sofaen umiddelbart. Har vært på jobb, ordnet selskap, vært på turer med familien etc. En uheldig omstendighet inntraff samtidig, dvs at jeg er tom for DHEA, og det var 3 ukers leveringstid, på en ny type som han anbefalte, så jeg vet ikke hva som nå forårsaker det jeg opplever nå. I allefall, så føler jeg at det kommer noen symptomer tilbake, trøtthet, noe vektøkning, vondt under føttene, tørre øyne. Men, jeg er på ingen måte så dårlig som jeg var før. Jeg har ikke begynt å fryse igjen f.eks. Men, jeg kan ta blodprøver om noen uker og sjekke om stoffskiftet er helt på bærtur. Jeg kan jo øke litt hvis jeg vil, men det hadde vært så moro hvis man fikk i gang egenproduksjonen da. Noen som vet hvor lenge man bør vente i håp om bedring, før man eventuelt bør ta litt mer medisin igjen? Forøvrig fortsetter antiTPO og gå sakte nedover. Ønsker dere alle en riktig god helg
-
11-10-14, 17:26 #105
Hva baseres ønsket om å sparke i gang egenproduksjonen på fra legens side? vet han at det er mulighet for egenproduksjon? Litt nysgjerrig her. Min erfaring etter året med kun T3 behandling er at egenproduksjonen er nesten null, FT4 ble veldig veldig lav. Jeg trodde at kjertelens produksjon ville dø etterhvert med en autoimmun hypotyreose? Hva håper legen skal komme ut av dette som kan være fordelaktig for deg?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-10-14, 19:59 #106
Legen mener at man får det best, med mest mulig egenproduksjon av thyroxin og ved minst mulig tilførsel av medisin. Han har erfaringer med at man kan få i gang egenproduksjonen til mange, helt eller delvis, men han er åpen på at han på forhånd ikke vet hvem som kan få til dette, og hvem som ikke kan få det til. Jeg tenker at dette er så forlokkende at det er verdt et forsøk. Jeg klarte i allefall helt utmerket å redusere medisinbruk fra 3 og 3/4 x 60 mg erfa thyroid til 2x60 mg erfa thyroid, og hadde det bedre på lavere dose. Den dosereduksjonen ville ikke vært mulig for et år siden, uten at jeg fikk mange symptomer på lavt stoffskifte. Så noe har skjedd i løpet av behandlingsperioden som gjør at jeg klarer meg på mindre medisin.
-
12-10-14, 10:40 #107
Interessant å høre Karatekid
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-10-14, 06:51 #108
Hei,
da har det gått enda ei uke og det er 4 uker siden min drastiske halvering av stoffskiftemedisin fra 120 mg thyroid erfa og til 60 mg. (Tidligere følte meg meg forøvrig optimalt behandlet på 3 og 3/4 60 mg.) Forrige helg var jeg nokså slakk, bekymret for vektøking og forholdsvis lav kroppstemperatur. Jeg gjorde noen få tiltak. Jeg ringte en venn og fikk tak i DHEA og har nå fått tatt den dosen som jeg skal ta denne uka. (Det ble 4 ukers leveringstid på den DHEA'en jeg skulle ha). Videre fikk jeg tatt en ny time hos akupunktør. Har benyttet støttebehandling nå i sommer og høst i forbindelse med medisinreduksjon, og jeg hadde fått hoppet over noen timer en periode, så da fikk jeg satt det i gang igjen. Videre så har det vært iskaldt på soverommet, så jeg har forvarmet det, slik at jeg ikke har behøvd å fryse om natta. Jeg vet ikke hvilke tiltak som har hjulpet, men kroppstemperaturen har økt igjen. Jeg var nede på rundt 36,1 i den delen av syklusen det skal være høy temperatur, og er nå oppe i ca 36,5 igjen. Vekta har ihvertfall sluttet å øke, selv om den ikke har begynt å gå ned igjen. Er også mye mer opplagt nå. Så da er det kanskje håp likevel? Jeg skal vente 2-3 uker med å ta blodprøver (stoffskiftet) tenker jeg, så får vi se hva de viser. Fortsatt god helg til dere
-
19-10-14, 08:57 #109
Hei, Karatekid

Så fint du oppdaterer, jeg skal gjennom det samme som deg. Prøve å kickstarte egenproduksjonen nå etter hvert. Jeg har brukt kun t3 (dårlig erfaring med t4 og Erfa). Har forsøkt å redusere dosen gradvis, det har gått brukbart. Fått en liten egenproduksjon av t4 etter hvert. Legen vil ha meg ytterligere ned + tilføre bittelitt t4 for å tilføre mer stabilitet. Nå er jo situasjonen en annen mtp mage enn før, så jeg har sagt ok til å prøve litt t4 nå. Har startet for noen få uker siden. Imidlertid har jeg gått på en liten smell de siste ukene. Har vært gjennom enormt fysisk og psykisk stress de siste 4 månedene. Gikk vel delvis på rent adrenalin mot slutten. Fikk krasj og gikk ned for telling da jeg endelig kunne roe ned. Gikk opp i dose på stoffskiftetmedisin, det hjalp overhodet ikke, gikk opp på binyrestøtte (7-keto), det hjalp. Nå må jeg bare fylle på med binyrestøtte helt til jeg har bygget meg opp igjen, så skal jeg fortsette å gå ned på stoffskiftemedisineringen min, tenker jeg..
Interessant å følge deg. Ønsker det lykke til videre!
-
19-10-14, 09:27 #110
Hej

Hvornår var det sidst du var til ultralyd af skjoldbruskkirtlen?
På UL-billeder kan man se om kirtelvævet er "levende" dvs. hormonproducerende helt eller delvis, eller næsten slet ikke. Hvis der fortsat er tvivl, kan man foretage en CT-scanning.
Problemet er, at T4 produceres kun i skjoldbruskkirtlen, mens over 93% af kroppens samlet T3 produceres ude i de andre kroppens væv, hvis der er tilstrækkelig med T4 til rådighed.
Hvis der kun er det T4 som findes i den ene grain af thyroid, kommer man ikke ret langt med T3-regnskabet. T3 har sine naturlige "kompensatorer" fortrinsvis i binyre-hormoner, men de rækker ikke forever. På et eller andet tidspunkt, og næsten uanset hvor meget DHEA man tager hver dag, "visner" binyrerne. Når det sker, kan det blive utroligt svært at komme sig igen, om overhovedet... Det kan man læse bl.a. i Gunndas historie. Gudskelov går det langt fra altid så galt. Til gengæld kan det ikke forudses, og helt sikkert er, at man bør være særlig opmærksom på det man foretager sig på tærsklen til overgangsalderen.
Det er altså alfa og omega, at være klar over hvad er graden af skjoldbruskkirtlens hormon-produktion. Særlig hvis man har Hashimoto's fordi der er forskel på kirtlens evne til at genoptage hormonproduktionen, der er afhængig af årsagen til at denne hormonproduktion var undertrykt, eller blev helt væk. Hashimoto's effekt på skjoldbruskkirtlens hormonproducerende væv sædvanligvis irreversible, hvorimod de hormonproducerende væv der har været undertrykt af f.eks. medicinsk behandling, har en god chance for at begynde at producere hormoner igen. Jeg tror at du har spurgt om det før, og i så fald kan jeg anbefale at læse kildehenvisninger/links i første indlæg i denne tråd.

Åh nej... Rufus
Hvorfor i alverden vil denne læge have dig ned med Thyroid, når han samtidigt vil tilføre "bittelitt t4" ?? Hvilken stabilitet? I blodprøver? Fordi det kun i blodprøverne at det vil nytte. Og kun for T4.
Pludselig er jeg blevet ked af det, og bange. Hvad i alverden er det for en "funksjonellmedisinsk" klinik, der tager patienterne af naturlig thyroid for i stedet at fylde syntetisk fake-T4 på dem? Denne nyhed ville jeg gerne have undværet.
Nu er jeg helt og aldeles bekymret.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto's Treatment 1-8
Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 26-02-11, 18:15 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44
Svar med sitat

Bokmerker