Ved øjenlægen hvad netop din tilstand hedder, andet end "tørre øjne", Vigdis? Har du fået en decideret diagnose, eller mente øjenlægen at du "bare" skulle have recepten på kunstige tårer og that's it?
Jeg har Meibomian gland Dysfunction, Non-Sjøgrens på grunn av primær tårekjertelsvikt. Tørre øyne grad 2 (av 4, og nr 4 er temmelig dysfunksjonell og invalidiserende, de aller fleste har grad 1).

Dette fanget ikke denne første øyelegen opp, han var temmelig ubrukelig. Og det er jeg redd mange vanlige øyeleger er. De tjener for lite på oss som har kroniske sykdommer, pengene ligger i operative inngrep. Dermed blir også behandlingen dårlig. Han stilte få spørsmål. Blant annet burde han gitt kostholdsråd, han burde sjekket hva slags medisiner jeg bruker. Mange medisiner påvirker og skaper tørre øyne, kanskje kan noen byttes ut med noe annet.

Hva har hjulpet meg?

• Tårepunktsplugger, helt fantastisk endring!
  • Restasis, jeg klarer meg ikke uten
  • Endosebeholdere med kunstige tårer. Husk at konserveringsmidlene i flaskene kan skade øynene, be om endosebeholdere uten konserveringsmidler!
  • Be om å få gode og dyre kunstige tårer, eksempel er Viscotears og Natural tears. Det kan være bra å bruke litt av hvert ut over dagen
  • Vaselinsalve på øynene på natten
  • Daglig varmebehandling av de Meibomske kjertler, etterfulgt av massasje for å presse ut fett. Er kjertlene tette vil tårefilmen bli uten fett, og det vil kjennes ubehagelig. http://www.eyebagcompany.co.uk/ En slik varmepose kan du enkelt sy selv og fylle med økologisk linfrø. Da sparer du noen kroner. Den kan brukes 200 ganger, og må deretter byttes ut. Den varmes opp enten i vanlig stekeovn eller mikro. Husk å ikke ha for høy temperatur, da tar den fyr!

Og husk at dersom de tørre øynene er noe du har vært plaget med i mer enn tre måneder, så har du rett til det du trenger av øyedråper på blå resept