Sitat Opprinnelig skrevet av eias2 Vis post
I dag har vi begynt å ta skikkelig tak i dette. Jeg har lest mye om stoffskifte i det siste, og har i dag bestilt legetime for eldstejenta. Hun skal ta ny blodprøve i morgen tidlig, og dersom denne også har forhøyet TSH vil vi be om at hun får prøve tyroksin.

Når jeg ser tilbake har vi nok vært alt for tålmodige når det gjelder storesøster. Men det er ikke så lett å ta affære når hun antakelig har hatt lavt stoffskifte fra hun var helt liten, for vi har jo ikke sett en forskjell, for hun har jo alltid vært slik. Det er vanskelig å skulle vurdere hva som kan være lavt stoffskifte, og hva som kan være hvordan hun er.

En ting som også er interessant er at lillesøster har den siste uka begynt å kremte, og det gjør også storesøster mye. Kanskje det har noe med kjertelen å gjøre?
Hei eias2
Det er leit å lese om stoffskifteproblemene til jentene dine

Husk at du ikke bare må se på TSH. Hvis den er litt høy skal FT3 og FT4 være det også. Bare minner deg på det, det er skrevet i en annen post i tråden din.
Enig i at det ikke er lett å ta affære bare på magefølelse. Men har du som mor en følelse av at ikke alt er som det skal, så er det sannsynligvis riktig.

Når det gjelder spørsmålet om kremtingen kan jeg svare deg et rungende JA! Jeg kremtet noe forferdelig før jeg ble medisinert. Jeg skjønte jo ikke hva det kom av, men i og med det så godt som forsvant med medisineringen var det stoffskiftet som forårsaket det.

Det positive for dere er at du nå har kommet inn hit og begynt å lese deg opp på stoffskiftet. Alle gode tanker til dere tre

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
Min mor og min stefar hadde også helt normalt stoffskifte, og ingen i familien hadde slike problem.
Nå er det 36 år siden de fikk sin yngste datter og nå nylig har min mor utviklet Hashimoto (autoimmunt lavt stoffskifte).
Jeg har genene fra mor men ikke stefar; jeg fikk problem med stoffskiftet første gang som 29-åring.
Hei Pingvinen
En logisk tanke når det gjelder tidspunktet for utviklingen av stoffskifteproblemer tror jeg er dette: Generasjonen før oss holder seg friske litt lenger fordi de ikke er påført så mange triggere av luftforurensning, ferdigmat med mye dritt i, kremer med mye dritt i og den alltid tilstedeværende fluoren. Alle disse triggerne har jo som vi vet bare øket i årenes løp. Dette var bare min lille filosofering over dette emnet

Ha en fin dag alle sammen. Både dere her inne, og dere der ute