Jeg er mamma til to fine jenter. Vi har lenge lurt på om den eldste på 6,5 år kan ha lavt stoffskifte. Jeg vil gjerne høre hva dere tenker om hennes målinger og symptomer. Vi har fått tatt prøver av henne flere ganger: (Prøvene er analysert hos Furst, ref.verdi voksne: Tsh: 0,2-4, T4: 11-23 og anti-tpo <100)

Da hun var 3 år:
Tsh 3,5
t4: 13,9

da hun var 4 år
tsh 8,4
t4: 15,7
anti tpo 38

Da hun var 5,5 år
tsh 6,2
t4: 16,anti-tpo 38

Og da hun var 6,5 år
Tsh 7,1
t4: 13,4

Hun har hatt symptomer som kan stemme med lavt stoffskifte siden hun var bitteliten:
-Hun har hatt svært hard mage siden hun begynte med fast mat (6mnd), og hun har fått mye laktulose..
- hyppige magesmerter
- håravfall, såpass at vi har vært til legen for det.
- dårlig matlyst, og spiser lite
- lav vekt, 121 cm og 20 kg. Har ikke økt i vekt siste året
- lavt energinivå, blir fort sliten.
- lite muskelstyrke sammenliknet med andre barn på samme alder
- ofte blek og med poser under øynene
- fryser lett til tross for lag på lag med ull.

Legen mener det er greit at t4 er for høy. Jeg lurer på hva dere tenker? Og virker det logisk at hun kan få såpass med plager når verdiene ikke er verre?

Det skal også nevnes at lillesøster på 4 ble født med såpass lavt stoffskifte at hun fikk tyroksin. Hennes skjoldbruskkjertel er riktig plassert og normalt stor, og produserte tyroksin, bare litt lite. Hun er nå tatt av tyroksin for å se om kjertelen kan klare jobben alene. Det lover ikke helt godt, siste målig var tsh på 8,2 og t4 på 12. Hun er sliten, gråter mye mer og spiser dårligere enn på medisin. Det interessante er at den ellers energiske lillesøster blir mye likere sin tandre storesøster uten tabletter. Dette har vi tenkt å bruke for å få prøve storesøster på tyroksin..

Slik jeg har forstått det, så er det ikke skadelig å prøve tyrokson i noen mnd for å se om det hjelper. Stemmer det?