Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Jeanettelisa Det var længe siden...
Hei hei Anisa

"Du mener nok ikke "levaxin-levothyroksin", men Levaxin-Erfa Thyroid (?)."
Beklager, jeg mente liotyronin med Levaxin

"Du kan ikke være overdoseret på så beskeden medicindose, hvoraf effekten af behandlingen, under alle omstændigheder er reduceret når Erfa Thyroid indtages om morgenen og ved middagstid."
Blir effekten redusert når jeg tar dem på to tidspunkt av dagen? Jeg tar jo 120 mcg tilsammen av Efra daglig, og pluss 25 mcg.

"Du har Hashimoto's (læste jeg i din "signatur-tråd") og ved fuldblods Hashimoto's kan du ikke slanke dig alene ved træning og kost-regime. Det som er sket, kunne være, er at det var dit kompenserende cortisol og adrenalin som har bidraget til vægttabet. Det er muligt, at værdier af cortisol er nu tippet over ("tomme binyrer") og de symptomer du nu har udviklet, eller som er kommet tilbage, kan hænge sammen med at kroppen kan ikke udnytte, selv meget store doser af medicinen, når binyrerne ikke (længere) kan bidrage med nok af cortisol til formålet. Cortisol hænger ubrydeligt sammen med cellernes evne til at lukke thyreoidea-hormoner ind, og dernæst sætte dem i arbejde med at producere energi."
Det står det nok i de første postene, men i de siste står det (mener jeg) at legen min hadde tatt feil, og at jeg har en enkel vanlig hypotyreose. Også min farmor og far har samme diagnose. Ikke hashimotos eller tyreoditt.

"Når du skriver spiste kanonsunt og kostendring - hvad betyder det for din daglige kost: kalorier og sammensætning?"
Jeg spiste samensatt kosthold av grove kornprodukter, mye proteiner, frukt, grønnsaker og holdt meg helt unna søtsaker, og raske karbohydrater. Altså ingen hvite rundstykker, takeaway, godterier eller brus. Er veldig kostholdsengasjert, og alle kalorier ble notert ned. Holdt et kaloriunderskudd som tilsa - 0,5 kg i uken, og brukte pulsmåler for å registrere alle ekstra kalorier forbrent i forhold til trening og aktivitet, slik at ikke underskuddet ble for lite. De ukene jeg med vilje holdt et kalorinivå som tilsa at jeg bare ville vedlikeholde vekten - så gjorde jeg også det. Alt stemte på punkt og prikke. Så jeg vil ikke akkurat si at det var noe annet enn min innsats som gjorde vektnedgangen mulig.

Jeg har over det siste året trent variabelt med svømming, løping, styrketrening, spinning og ikke minst fjellturer. Dette gjorde jeg lett, hadde masse energi, stod opp normalt, og trengte slett ikke tvinge meg på trening. Jeg hadde det helt fantastisk.

"Det må have været "Levaxin+Erfa Thyroid" du mente (Levaxin og levothyroksin er det samme). Hvad var din daglige medicindose da du var "overmedicineret"? Og hvordan blev der sat stopper for det? Fik det du bedre af det? Egentlig underligt, at lægen ikke har målt dine blodværdier da du var "overmedicineret". Er du sikker på at du slet ikke havde afleveret nogen blodprøver i denne periode?"
Nå var det ikke Efra+Levaxin, men Levaxin + liotyronin som jeg rettet på tidligere, Hehe. Jeg husker ærlig talt ikke helt hva som skjedde, men jeg fikk en ufyselig endokrinolog da jeg ikke merket bedring etter en stund på kun Levaxin. På blodprøvene var jeg stabil, men jeg var like dårlig som før. Jeg hadde det veldig veldig ille når jeg ble overmedisinert med liotyroninen, og dro bare til fastlegen da det var evighet med kø, hos endo, og jeg aldri ville se han igjen da han antydet ting som var helt bak mål. Derfor ble det bare til at jeg gikk tilbake til gammel dose før jeg dro til Oslo og til balderklinikken som anbefalt av legen min da han ikke lengre hadde kompetanse til å hjelpe.