"Omskæring"

Kært barn har mange navne, og således hedder "omskæring" følgende på andre sprog, f.eks.:

Norsk: omskjæring
Svensk: omskärelse
Engelsk: circumcision
Tysk: Beschneidung
Italiensk: circoncisione
Spansk: circuncisión
Fransk: la circoncision
Finsk: ympärileikkaus
Tjekkisk: obřízka
Russisk: обрезание
Polsk: obrzezanie
Hollandsk: besnijdenis

Nu har jeg googlet avisoverskrifter indeholdende ordet "omskæring" på alle disse sprog og har noteret mig de nogenlunde nyeste 5 avisartikler på hvert sprog, hvoraf så godt som alle tordner mod omskæring. Påfaldende sjælden enighed, synes jeg. Særlig da også overskrifterne nærmest er enslydende, oversat mellem de forskellige sprog. Og særlig også fordi der er så mange læger som synes at føre an i argumentations-krigen mod omskæring...

Hverken græsrødder eller politikere har taget initiativer til denne mod-omskæring-torden hos os og ude i verden hvor denne debat raser.

Det ser ud til, at det er journalister på landsdækkende aviser og læger, som i fællesskab holder ilden under dette bål, og lader emnet ikke blive glemt.

Personligt har jeg ingen holdning til omskæring, helt i tråd med min personlige motto: "Lev og lad leve" , så det handler ikke om mig og mine holdninger. Det handler om min forundring over intensiteten af denne debat, og om debattens konsekvente "røde tråd" som ser ud til at være påfaldende ens, uanset hvilket land debatten raser i disse tider.

Hvad sker der mon?

Hvorfor sker det, og hvorfor sker det netop nu?