Av natur er jeg en stabeis og en optimist. Er som fjellbjørka; leter alltid etter måter og klore meg fast og takle livets stormer på.
Selv om ting ikke har forandret seg selv om Hegge har gjort en fantastisk jobb for og belyse problemet, så nekter jeg og si at "da er det ingen vits i og prøve videre".
Jada, jeg blir så frustrert at jeg nesten ikke vet hvem jeg er når jeg møter leger som faktisk ikke skjønner noe så elementært som at FT4 bare er et forhormon, men jeg har opplevd at frustrerte leger faktisk har tatt andre pasieneter på alvor rett og slett fordi de har forstått litt av det jeg har sagt.
Noen leger kan jo faktisk mye om stoffskiftet og kan og vil hjelpe oss (men de koster mer). I dag blir disse legene ofte sett på som kontroversielle av andre leger.
Tenker på dr.Semmelweiss som ble latterliggjort, innlagt på mentalsykehus og torturert før han døde 14 dager etterpå fordi han våget og forklare andre leger at håndhygiene hos legene kunne redde liv. I dag vet alle leger at håndhygiene er et must.
Om ikke jeg kan tro at det kommer en endring for behandlingen av oss stoffskiftesyke i min tid, så har jeg likevel et håp om at det går an og få en endring for fremtidige stoffskiftesyke.
Og kan jeg gjøre noe for og hjelpe til med at den endringen kommer, så vil jeg gjøre det.
Jeg tror absolutt ikke legene bevisst er ondskapsfulle og nekter oss respekt og behandling slik at vi kan bli bedre, og ikke bare TSH`en vår. Jeg tror som jeg skrev tidligere at deres behandling av oss er et direkte resultat fra en undervisning som tydeligvis både er feil og har mange hull. Og om legestudenter ikke står om de tør og stille kritiske spørsmål til "fakta" slik jeg opplevde i makro-økonomien og slik Kevlin forteller, så kan det forklare hvorfor de er blinde og døve; de gjør bare det de lærte på legestudieene.
Apropos legestudier; visste dere at norske legestudenter må ha minst 65 % rett på prøvene for og stå? Fant dette forumet http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=861659&st=0 i min søken på hva som er pensumet om stoffskiftet for norske leger.
Det betyr at 35 % av spørsmålene kan de svare feil på, og likevel vil de kunne bli leger. Ikke så veldig betryggende akkurat at legene som behandler oss kan ta feil i 35 % av tilfellene.......