Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
Hei
Jeg vill bare gi deg en kommentar på B-12.
Jeg kan få noen av de samme symptomene som du beskriver når jeg har for lavt nivå. Kjenner igjen dette med å være trett og støl i kropp og bein.
trøtt hele tiden og vnakslieg å konsentrere seg.

Du har jo et lavt nivå, så jeg ville ha snakket med legen om å få begynne med tilskudd.
jeg må ligge over 400 for å fungere!
jeg tar sprøyter, men man kan også få det i pilleform.

Lykke, lykke til!
Å, visste ikke at B12 kan ha sammenheng med plagene jeg har i forhold til muskelsmerter og trøtthet! Hvorfor tar du sprøyter, er det kortere virkningstid da? Vil helst merke bedring så fort som mulig, og er så lei av piller (går på D-vit nå, og astma- og allergimedisiner fra tidligere av).

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
..
Ferritin skal visstnok ses i sammenheng med to andre målinger (husker ikke hvilke nå; må lete litt).
Så lenge jeg kan huske har jeg hatt behov for jerntilskudd (for meg går det litt i rykk og napp og spise jerntilskudd..)
For noen år siden ble mitt B12-nivå undersøkt på Aker Endokrinologisk avdeling,
og det ble oppdaget ar den lå lavt. Det viste seg at jeg mangler noe som kalles intrinisic factor og da får man lav B12.
Lav B12 og lav jern er ikke akkurat uvanlig når det gjelder lavt stoffskifte.
Kolesterolet stiger når stoffskiftet faller, men kolesterol i seg selv er ikke farlig (søk på Uffe Ravnskov her på Forumet).

Selv har jeg tatt høye doser med D3 og K2 i mange år nå, men ikke om sommeren. Viktig og ta K2 hvis du tar D3-tilskudd og:
NB! solkrem med faktor hindrer huden i sette igang prosessen for kroppen og lage D3.
Hmm, mulig jeg er noe ukonsentert her.. Men hvor finner jeg illustrasjon av hvordan jeg klyper armen? Finner jeg bare dette i selve boken? Interessant med slike alternative prøver som ikke fastlegene benytter seg av!

Jeg har, så lenge jeg kan huske, alltid hatt problemer i forhold til jernmangel. Denne gangen har resultatene mine vist at det er litt lavt, men ikke merkverdig mye, og det tror jeg har sammenheng med at jeg nylig har begynt å ta litt jerntilskudd (ikke daglig, for glemmer det som oftest). Blodmangel har jeg også hatt tidligere. Hvordan ser jeg om de har målt kolesterolnivået mitt, heter det bare kolesterol på prøvesvarene mine?

Hva er forresten K2, Kevlin? :amatør: