Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
..
Selv om du sier du tror ikke d-vitaminene er lavere enn sist, så kan de ha vært lave ei god stund og tappet mye krefter fra deg, og derfor var det jeg anbefalte utfra egen erfaring og først få opp d-vitaminene og så om seks uker kreve nye blodprøver av både d-vitaminer og stoffskiftet. Jeg ville også krevd prøver av B12 og ferritin da disse også typisk blir lave når stoffskiftet ikke er optimalt.
Om symptomene dine fortsetter og du er en av dem som har en lege som kun tror på TSH, så vil jeg anbefale deg, om du har mulighet og råd, til og finne en ny lege. Det finnes en liste på fremsiden av forumet her over leger som mange av medlemmene her har opplevd som kunnskapsrike leger som medisinerer pasienten og ikke en enkelt blodprøve. Men jeg ville i første omgang gitt d-vitaminene og fastlegen en sjanse.
Takk for gode svar, Pingvinen! D-vitaminnivået mitt var på 46, og har fått oppgitt 50-150 på referanseområdet. 14.09.12 var nivået på 60, så det har jo sunket en del på kort tid (noe som er naturlig siden det har vært vinter og lite sollys).

Har sett litt på B12 og ferritin nå, og er ganske overrasket over nivåene der.. B12-nivået mitt er per idag på 194, og referanseområdet er 170-650. Det er jo akkurat innenfor området, men latterlig lavt spør du meg. 14.09.12 var nivået på 273, så det har jo sunket en god del på relativt kort tid uten betydelig grunn? Rart at ikke legen min har kommentert dette..

Når det gjeder ferritin, så har de ikke testet nivået mitt denne gangen. Referanseverdiet her er 15-200, og 14.09.12 var mitt nivå på LATTERLIGE 16!! Jeg er ingen ekspert på området, men virker ikke dette alt for lite?

Lurer på om jeg må tilbake til min egen fastlege først, og så eventuelt få en second opinion.. Du har rett i det du sier om at jeg bør gi d-vitaminene og fastlegen en sjanse, for det siste jeg vil er å få et dårlig forhold til fastlegen som egentlig er ganske grei.