Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Threaded View
-
23-04-13, 03:14 #4
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Her i Norge, iallefall hos de aller fleste fastleger, så styrer de kun etter blodprøvene, og så lenge TSH er innenfor referanseområdet, nektes man behandling. Oftest vil fastlegen mene man er deprimert eller noe i den dur. Fastleger generelt har ingen tro på at man kan være stoffskiftesyke før blodprøvene viser det. Sjansen for og få starte med behandling med blodprøver innenfor referanseområdet, uansett hvor mye symptomer man har, er derfor minimal hos den vanlige fastlege.
Minsten min gikk med TSH over referanseområdet i halvtannet år før de endelig satte ham på medisiner, hovedsaklig fordi han er min sønn (og hypothyrose følger ofte familier) og fordi gutten har sett min kamp og gav seg ikke.
Nå skriver du ikke hvor lavt d-vitamin nivået ditt er, men mannen min som ble målt til 21 (referanseområde 37-170) går på 105 mcg pr dag (tre tabletter) + tran + 2,5 mcg som er i multivitaminen og det er absolutt ikke for mye.
Jeg selv har litt bedre verdier; d-vitaminene mine var 59 sist de ble målt, så jeg tar bare 35 mikrogram til dagen (1 tablett) + jeg tar tran og får 2,5 mcg d3 i multivitaminen.
Norge har latterlig lavt nivå på hvor mye d-vitamin man trenger ( Norge sier at man ikke trenger mer enn 10 mcg d3 til dagen
) eller får kjøpe på apotek, og ber du legen om resept ender du vanligvis opp med d2 (Alfa D2 - forte) Jeg fikk en hestedose med d2 for halvtannet år siden og ble skikkelig dårlig (som mange gjør når de får høydose med d2).
D3 kjøper jeg her http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html
Selv om du sier du tror ikke d-vitaminene er lavere enn sist, så kan de ha vært lave ei god stund og tappet mye krefter fra deg, og derfor var det jeg anbefalte utfra egen erfaring og først få opp d-vitaminene og så om seks uker kreve nye blodprøver av både d-vitaminer og stoffskiftet. Jeg ville også krevd prøver av B12 og ferritin da disse også typisk blir lave når stoffskiftet ikke er optimalt.
Om symptomene dine fortsetter og du er en av dem som har en lege som kun tror på TSH, så vil jeg anbefale deg, om du har mulighet og råd, til og finne en ny lege. Det finnes en liste på fremsiden av forumet her over leger som mange av medlemmene her har opplevd som kunnskapsrike leger som medisinerer pasienten og ikke en enkelt blodprøve. Men jeg ville i første omgang gitt d-vitaminene og fastlegen en sjanse.
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker