Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Threaded View
-
22-04-13, 11:37 #11
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
100 tabletter 25 mg Hydrokortison Acetat fra Nycomed koster ca 300-350 kr. Du kan få den på blå resept fra legen. Det blir like bra kortison av det som den rådyre Cortef'en. Den skal bare innom leveren først. Derfor skal du ta ca 1/3 mer av den enn du tar av Cortef. Jeg skjønner ikke hvorfor legene fortsetter å gi den totalt overprisede Cortef når det finnes andre og mer pasientvennlige alternativ som fungerer like bra. Det er diskusjoner om dette tidligere i tråden min, pluss andre steder her på forumet, søk på kortison acetat eller cortison acetat så får du det opp.
På siste prøve tatt i januar, før jeg startet på kortison igjen, lå jeg på <4 på kortisol i spytt (ref <6), altså hele døgnet, i kortisol i urin lå jeg veldig lavt, på 92, referanse er 42-272. Legen sa at jeg burde ligge på minst 150 på kortisol i urin.
Jeg bruker nå 1.5 tablett kortison acetat. Det er 37.5 mg. Fortsatt har jeg fall i kortison/energinivå nesten hver dag. Jeg vurderer om jeg ikke skulle gå på 1/4 tablett til, altså 43.75 mg. Forrige gang jeg brukte kortison var jeg dum nok til å høre på legens anbefalinger og brukte ca 20 mg hydrokortison. Det var for lavt. Jeg er også sikker på at jeg gikk på for lav dose med thyroid, slik at jeg ikke fikk nok T3. Så det er bare idiotisk. og som Blondie sier flere steder, ikke ufarlig, å gå lenge på alt for lave doser med stoffskiftemedisin.
Nå skal jeg ta konsekvensen av det, og øke en 1/4 kortison
Det er veldig frustrerende å ha slik fall i energinivået. De kommer typisk noen timer at jeg har arbeidet. Legen min sa at det er helt typisk tegn på for lavt kortisol.
Som jeg har sagt før, så kan det godt tenkes at jeg ender opp med å bruke fysiologisk dose kortison resten av livet. Det synes jeg er helt uinteressant. Det jeg vil ha, er et godt liv. Om det gode livet må leves med noen medisinske krykker blåser jeg i. Jeg vil være i stand til å jobbe, ha et sosialt liv og ha energi til det hele. Fremtiden vil vise om jeg kan klare meg uten kortison eller ikke.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker