Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Enda godt du kom deg til Hertoge, da. Disse tegnene på lavt stoffskifte som du beskriver var nye for meg -
veldig bra at du la dette inn
Det var også nyt for mig at læse... men hvis lægen har ret i, at Simba har haft lavt stofskifte (kongenit hypothyreose) allerede før hun var født... da kan disse tegn være noget anderledes, end når man er født frisk og først senere i livet har man udviklet hypothyreose.

Sitat Opprinnelig skrevet av Simba Vis post
derefter undersøgte han mig og forklarede mig at jeg havde været stofskiftesyg lige siden jeg lå i min mors livmoder og at hun så højst sandsynligt også havde været det, og spurgte hvor længe jeg havde været på eltroxin tja små 4 mdr - til det svarede han herregud det skulle du have været hele dit liv
han forklarede den anden læge om mig da jeg åbenbart var et tydeligt eksempel på hashimotos ...

min meget lille næse , indsunkne øjne , bredt skulderparti , lille barm , lille højde samt min lille tynde overlæbe. alt sammen åbenlyse tegn på denne lede sygdom .
han bad efterfølgende mig om at være model han kunne bruge på sine seminarer for andre læger på hvor galt det kan gå når man ikke behandles
og lovede mig at mit ansigt ikke kom med.
Jeg har ellers aldrig haft denne sygdom, før min skjoldbruskkirtel blev "slagtet" pga. en fejldiagnose alene baseret på TSH. Jeg har normal næse, øjnene sidder hvor de skal, mine skuldre er også normale. Barm har ellers været normal, men nu kunne jeg sagtens undvære halvdelen ("bivirkning" af overgansalderen). Jeg kunne godt være højere, men mine 160 cm føles alligevel ikke for småt. Læberne er ganske fyldige, selv nu oppe i alderen og jeg har ikke platfødder. Uanset at jeg har levet i 26 år med kombinationen hypothyreose/Eltroxin siden mit 28. leverår, har jeg allerede været fuldt udviklet, sund og frisk inden jeg fra dag til dag fik hypothyreose, dagen efter operationen. Mine LRS-bein; Låra Rett i Skoa som Kelvin kalder "fænomenet" (i indlæg nr. 4) er først kommet til i løbet af de sidste 5-6 år på Eltroxin... og er blevet lidt pænere efter skifte til Thyroid.

Det må betyde alt sammen, at jo tidligere i livet man får hypothyreose, jo flere hypothyreose-relaterede strukturændringer i knoglemassen man udvikler fordi hormonmangel påvirker kroppens udvikling i voksealderen. Set i dette lys er det uforståeligt, at lægernes (TSH-styret) holdning til børn med hypothyreose hedder "lad os vente og se".

Vente på hvad? Se hvad? Mens hormonmangel undervejs gennem barndommen ændrer både børnenes kroppe, intelligens, personlighed....