Hei! Ny som jeg er vet jeg ikke om jeg poster denne tråden på riktig sted, men jeg gir det et forsøk
For et par år siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte hos fastlegen min. Det er mye jeg ikke husker fra denne tiden, men jeg tror det var i slutten av 2010. I går var jeg på legekontoret for å få utskrift av alle stoffskifteprøver, med tanke om å kanskje kontakte en lege med mer erfaring på området, men de fant bare fra 2011 og utover. Her er prøvesvarene:

21.02.11.
T3 4.8
T4 16.7
Tsh 2.3
Anti tpo ny m >1300

05.04.11.
T3 4.7
T4 17.5
Tsh 5.7

08.08.11.
T3 4.3
T4 14.1
Tsh 4.2

12.12.11.
T3 5.3
T4 20.5
Tsh 1.7

22.03.12.
T3 4.7
T4 16
Tsh 1.3

Tok også noen blodprøver da jeg var hjemme i august (er student) som fastlegen skulle føre inn i journalen, men det har han da ikke gjort. Men jeg tror at tsh var 1.9 hvis jeg husker riktig. Er det noen som har noen innspill i forhold til disse prøvesvarene?

Det var også noen kommentarer til laboratoriearkene, men disse er datert 2010, så det gjør meg enda mer forvirret.

23.08.10.
Prøvesvarene passer med latent hypothyreose. Levaxinbehandl.? Doseøkn.? Forhøyet anti-tpo konsentrasjon. Det gir mistanke om autoimmun betennelse i tyreoiditt og et forbundet med økt risiko for tyreoideasykdom. Signert overlege.

06.12.10.
Prøvesvarene passer med primær hypothyreose. Behandlingsindikasjon. Forhøyet anti-tpo konsentrasjon. Det gir mistanke om autoimmun betennelse i tyreoidea og gir økt risiko for tyreoideasykdom. Signert overlege.

06.12.10.
Opplysninger fra rekvirenten. Vurdere oppstart tyroksin. Hypothyr. Forh tsh-ktr. (Cerazette)

Jeg husker hverken i hvilken forbindelse det ble tatt stoffskifteprøver, og når jeg startet med levaxin. Skjønner derfor ikke om de har slettet blodprøver fra 2010 eller hva som har skjedd.

Jeg går nå på totalt 450 mg levaxin i uka (50 mg 5 dager, og 100 mg 2 dager). Jeg føler meg bedre og mer opplagt enn hva jeg gjorde for noen år siden. Jeg er mer "tilstede", kan lettere følge med i samtaler, glemmer ikke ord så ofte som før, og sovet MYE mindre. Før våknet jeg på morgenen uten å føle meg uthvilt, og jeg sovnet ofte på ettermiddagen igjen. Det er det nå slutt på denne bedringen føler jeg har kommet gradvis. Men - jeg har mange andre småsymptomer som jeg en stund har lurt på om har sammenheng med stoffskiftet:

- Vondt i knærne
- Må ofte på do.
- Har ofte små "betennelser" i munnen
- Ofte hes og har mye slim i halsen
- Mye vondt i hodet
- VELDIG engstelig ofte veldig nedfor. Dette føler jeg har blitt verre og verre de siste årene.
- I perioder har jeg mye hjertebank,hvor det føles som om hjertet enten hopper over et slag eller har ekstraslag. Ofte også smerter i brystet. Dette varer bare noen få sekunder i gangen. Dette kan selvfølgelig ha mye med angst å gjøre.

Det er først nå når jeg har kommet meg litt "ovenpå" at jeg har startet å sette meg litt inn i stoffskiftesykdommen min. Som mange andre fikk jeg inntrykk av at dette var en filleting som levaxin ville fikse, og at det var lite å tenke på. Jeg føler at levaxin har hjulpet meg mye, men er likevel mer og mer opptatt av å ta dette på alvor og lære det jeg kan for å få det best mulig. Husker også at jeg var på ultralyd på Aker av skjoldbruskkjertelen, men tror ikke de fant noe der. Bekymrer meg at jeg husker så lite fra denne tiden, var nok mer utafor en jeg selv var klar over. Angrer på at jeg ikke hadde med meg noen på disse legetimene den gang.

Det jeg synes er mest ubehagelig er egentlig at jeg føler meg litt ung for å ha denne sykdommen. Jeg er 25 år, og har ingen barn. Det virker som de fleste som ha lavt stoffskifte på min alder har fått det i forbindelse med svangerskap. Det blir derfor til at jeg grubler MYE over hva årsaken kan være, søker på nettet men finner så lite informasjon om det. Jeg har funnet noe info om at ulike virus kan være årsaken, og det gjør meg iallfall redd!

Jeg og mannen min ønsker oss barn, fastlegen sier det er bare å sette i gang siden prøvene er fine. Er det virkelig så enkelt, eller burde jeg ta hyppigere blodprøver før vi starte med prøvingen?

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å få noen innspill og tanker fra dere mer erfarne

Hilsen forvirret jente