Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
31-05-12, 20:54 #1
Har trykk i halsen, er jeg syk?
Hei!
For noen måneder siden (februar kanskje) begynte jeg å få ett veldig sterkt trykk i halsen. Frem til starten av mai kom det litt nå og da, mens nå er det litt hele tiden. Når det er som mest har jeg det resten av dagen (fra etter middag en gang) og det trykker veldig. Noen ganger sånn så det blir litt vondt å puste. I påsken fikk jeg det en kveld når jeg skulle sove og endte opp med å ligge våken lenge fordi jeg ble redd. Neste morgen var det litt bedre, men fortsatt der. Det føles litt som når man svelger noe stort, så det liksom presser seg ned langs med halsen, bare det at det ikke flytter seg. Det er litt verre når jeg sitter i ro og litt bedre når jeg går rundt.
For noen uker siden dro jeg så til legen, og hun mente at det kunde være skjoldbruskkjertelen, og var ennå litt mere overbevist når jeg fortalte henne at min mor har "hatt problemer med den". I virkeligheten var hun veldig syk i halvannet år når jeg var 11-12 og opererte til sist bort hele kjertelen, og etterpå mente legen at det var et av de verste tilfellene han hadde sett, og at hun risikerte å ikke ha levd så mye lengre med den... Men det sa jeg jo ikke til min lege.
Jeg tok noen blodprøver da, og mens jeg gikk og ventet på svar rakk jeg jo og google en hel del. Og faktisk kjenner jeg jo igjen meg i flere andre symptomer, bland annet var en av de andre tingene jeg gikk til lege med ekstremt tørr hud/eksem spesielt i ansiktet. Jeg regnet med at jeg var allergisk mot et eller annet, men det var jeg så ikke. Jeg har også en kroppstemperatur på rundt 36,5 grader, er ofte trøtt (men har jo bare tenkt at det er fordi jeg er på mitt første år på et krevende studie, samtidig føles det som om alle de andre orker så mye mer, jeg har litt vanskelig for å se hvordan man skal rekke og orke med et sosialt liv også, er mest hjemme med kjæresten), er ofte litt nedstemt og får alt av halsting som går.
Resultatene fra blodprøven viste at to verdier var ok (vet ikke hva de var, har bare legens ord på det) og TSH:en var 4.21, når den skulle være 4.2. Legen mente at det ikke var noen grunn til å tro at det lå sykdom bak, men at jeg skulle ta en blodprøve igjen om et halvt år. Dette fikk jeg vite over telefon, så rakk ikke å tenke meg om eller stille spørsmål.
Om det spiller noen rolle så hadde min mor høyt stoffskifte og jeg er 22 år gammel. Etter at legen hadde følt på min hals (noe jeg generelt har hatt vanskelig for i flere år) hadde jeg ondt resten av dagen, og litt neste dag også.
Nå er jeg litt usikker, er det greit å bare vente et halvt år og se, eller kan noe gå galt under tiden? Spesielt på grunn av min familiehistorie er jeg ganske urolig over dette, er liksom en sykdom som jeg har vært redd for siden jeg var liten.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Stikker og svir i øynene, og av og til trykk bak øynene
Av VibekeW i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 27-10-11, 19:14 -
Jeg har knutestruma og hoven hals med mye trykk
Av Bakke i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 08-12-10, 16:02 -
Trykk i øyenhulene
Av Maia i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 4Siste melding: 15-01-07, 20:41 -
Trykk for brystet?
Av Irgni i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 12-09-06, 14:19 -
Trykk i brystet/hjertet
Av K i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 09-09-05, 15:56

Svar med sitat
Bokmerker