Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
noen som kan forklare meg hva dette betyr?

urat verdiene mine var 434* (ref-155-350)

dette er noen år siden,men det er aldri blitt sagt noe om de prøvene..så jeg har ikke peiling for hvorfor jeg har tatt de....

men hvis disse prøvesvarene er høy,så er det rart at det aldri er kontrollmålt ever igjen??
Hei toneij

Jeg fant denne definasjonen:

Urat

Definisjon
• Urat (urinsyre) er sluttproduktet fra metabolismen av purinene adenin og guanin som er byggesteiner i nukleotider, DNA, RNA, ATP og cAMP
• Hvert døgn produseres omkring 5-6 mmol urinsyre. 3-4 mmol kommer fra nedbrytning av puriner, resten kommer fra maten
• Mesteparten av produsert urat blir utskilt i urinen

Relasjon til sykdommer
• Høy serumurat er årsak til urinsyregikt (podagra)
• Hvis hyperurikemi skyldes økt produksjon, vil uratutskillelsen i urinen øke, og gi økt risiko for dannelse av uratsteiner i sur urin
• Det er omdiskutert hvorvidt urinsyre er en selvstendig kardiovaskulær risikofaktor eller bare en markør for økt kardiovaskulær risiko1

Normalområde
• Barn til og med 15 år: 120-320 µmol/l
• Menn >18 år: 230-480 µmol/l
• Kvinner 18-49 år: 155-350 µmol/l
• Kvinner >50 år: 155-400 µmol/l

Aktuelle indikasjoner
• Mistanke om urinsyregikt
• Kontroll ved cytostatikabehandling

Prøvetaking
• Analyse av serum
• Vakuumrør uten tilsetning

Feilkilder
• Kritisk differanse
• Oppgis til 23%
• Det vil si at avvik lik eller større enn 23% mellom to målinger betegner en forskjell som med stor sannsynlighet er reell

Vurdering av unormalt prøvesvar
Høye verdier
• Artritis urica (podagra)
• Metabolsk syndrom (overvekt, hypertriglyseridemi, redusert glukosetoleranse)
• Preeklampsi
• Andre årsaker:
• Psoriasis, maligne blodsykdommer
• Alvorlig nyresvikt
• Legemidler (tiazider, salisylat)
• Idiopatisk, glukose-6-fosfat-mangel, Lesch-Nyhans sykdom

Lave verdier
• Sjelden av klinisk betydning
• Allopurinolbehandling (hemmer xantinoksidase)
• Xantinuri (mangel på xantinoksidase)
• Alvorlig leverskade
• Fanconi-syndrom, Wilson syndrom
• Ulcerøs kolitt

Kilder

Referanser
1. Høieggen A, Os I, Kjeldsen SE. Urinsyre - verre enn vi trodde?. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 1330-2. Tidsskriftet
• Bishop M L, Duben-Engelkirk J L, Fody E P: Clinical Chemistry Principles, Procedures, Correlations. Philadelphia, Lippincott, 1996
• Ganrot P O, Grubb A, Stenflo J: Laurells Klinisk Kemi i Praktisk Medicin. Lund, Studentlitteratur, 1997
• Stakkestad J A, Åsberg A: Brukerhåndbok i Klinisk Kjemi.Haugesund, Akademisk Fagbokforlag AS, 1996

Fagmedarbeidere
• Geir Thue, spesialist i allmennmedisin, dr. med. NOKLUS og Oasen Legesenter, Bergen
• Sverre Sandberg, overlege ved Nasjonalt kompetansesenter for porfyrisykdommer, Laboratorium for klinisk biokjemi, Haukeland Sykehus og professor i allmennmedisin, Seksjon for allmennmedisin, Universitetet i Bergen.

Datoer
• Sist endret: 23.10.2006
allmennmedisin, Universitetet i Bergen.