Viser søkeresultater 1 til 10 av 100
Threaded View
-
14-02-12, 15:32 #8
Sv: Var nettopp hos legen - trenger litt moralsk støtte...
Det høres ut til at legen din foreløpig ikke er helt sikker på at det er lavt stoffskifte du har, og har gitt deg en prøvebehandling med lav startdose. Symptomene dine, og familiehistorien, tilsier at det kan være det som plager deg. Når du har en mor med stoffskiftesykdom, er det større sjanse for at du får det selv - dette er en arvelig tilstand. Dvs du arver en disposisjon for sykdommen, og så kan det f.eks utløses ved stressende hendelser, eller stress over tid.
Du har nok ikke den autoimmune varianten av lavt stoffskifte (hashimoto's) som er den mest vanlige, ettersom din Anti-TPO er lav. FT3 er også lav, og kan være årsak til at du har symptomer. Viser det seg at det er stoffskiftet ditt som krangler, er målet med behandlingen at TSH skal ned til mellom 0,5 og 1,5, og T3 og T4 gjerne i øvre del av referanseområdet. Du har ikke tatt D-vitamin, ferritin og B12-prøver?Prøvesvarene mine var:
FT4: 16,3 (9,5*-*22,0)
Anti-TPO : under 10
TSH: 4,56 (0,40 - 4,50)
FT3: 3,2 (2,8 - 6,5)
TRAS: under 1,5
Jeg merket forskjell etter en måned omtrent, fikk medisiner da TSH var på 5,8 og var stigende. Hvis du er en av dem som reagerer positivt på behandling med levaxin, trenger du nok ikke å vente så lenge som et halvt år før du merker noe, men det kan ta tid før du har funnet din rette dose - det blir gjerne litt prøving og feiling.I tillegg sa hun: "Du kommer ikke til å merke noen forskjell på minst et halvt år".
Du har fått en veldig lav startdose, men gi det tid. Det er nok viktig at du følger godt med på om det kommer noen forandring i symptomene dine, skriv gjerne ned! Og ikke gå med på å avslutte behandlingen før du har kommet opp til litt høyere dose, hvor det er mer sannsynlig at det får noen effekt på hvordan du føler deg. Følg med på om blodprøveverdiene dine går i riktig retning etter at du startet med medisiner; dvs TSH skal ned og T3 og T4 skal opp.Så spurte jeg: Men er ikke 25 mikrogram så lite at det uansett ikke kommer til å utgjøre noen forskjell?
Da nølte hun veldig, og da fikk jeg egentlig bare følelsen av at jeg fikk de tablettene for at jeg skulle slutte å mase om dette.
Nye prøver skal tas om 6-8 uker.
Vil ellers bare anbefale deg å "lese deg opp" på stoffskifte, det har hjulpet meg masse å forstå mer av hva som skjer, for å kunne stille de rette spørsmålene til legen.
Jeg ønsker deg lykke til!
Lignende tråder
-
De fleste har (cøliaki) sykdommen uten å vite det
Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 0Siste melding: 25-10-11, 08:12 -
Lavt stoffskifte uten antistoffer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 89Siste melding: 16-09-10, 10:36 -
Jeg fikk vite for ca. åtte mnd siden at jeg har lavt stoffskifte, er 28 år.
Av liten i forumet Lavt stoffskifteSvar: 78Siste melding: 04-06-07, 20:27 -
Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 6Siste melding: 22-12-06, 20:58 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24

Svar med sitat

Bokmerker