Viser søkeresultater 1 til 10 av 61

Tråd: Hydrokortison

Threaded View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Hydrokortison

Sitat Opprinnelig skrevet av ;63474
    Hei.

Jeg tar 10 mg på morgenen, 5 mg form., og 2,5 mg etterm.

Merete
    Det er omtrent det jeg har inntatt pr dag de siste ukene - jeg prøver å trappe ned på HC
    I oktober spurte fastlegen hvor mye jeg brukte nå og da jeg sa 10 - 15 mg pr dag -
    da sa hun at det var så lite at da kunne jeg like gjerne kutte det ut.

Noen uker senere kom jeg til en vikar - som spurte om det samme og hvor jeg svarte 10 - 15 mg;
    og hun ble helt forferdet. Det som var vanlig dose å skrive ut var 5 mg prednison pr dag.
    Videre mente hun at å kutte med 2,5 mg uke for uke var det som måtte til nå - dvs ikke å kutte ut på 10 - 15 mg;
    for da kunne jeg utløse en Addisson-krise!!

Jeg har ikke noe imot å kutte ned - men kanskje burde disse to legene snakke sammen om HC, Addisson
    og nedtrapping
    For ordens skyld: HC er ikke ordinert av lege - det har jeg satt igang med uten legeresepter -
    det i seg selv nok til at legene jeg treffer nok tenker at jeg er en smule dum

Apropos dosering av hydrokortison; Rufus brukte en stund 5 ggr så mye av Cortef enn hva norske pasienter vanligvis får av Prednison:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Til oss som bruker Cortef:

.. jeg tar 30 mg daglig. ..
    Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, ..
    Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. ..
    De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge".
    ..
    Redigert inn - fordi jeg fant denne i en annen tråd:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen. Steroidmolekylet-prednisolon/prednison er kunstigt ændret i designer-drug-laboratoriet og denne ændring har til formålet, at få stoffet til at virke stærkere på kroppens inflammatoriske tilstande, dvs. for at opnå en immunitetundertrykkende effekt, hvilket ellers kun ville være muligt ved anvendelse af overdoser af "almindeligt" hydrocortison.

Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.

At anvende hydrokortison til binyrestøtte er derfor meget mere effektivt til formålet, hvor Prednisolon-behandling (mener jeg) vil ikke medføre binyrebarkens gendannelse, men vil kun undertrykke symptomerne på "trætte" binyrer dvs. nogen tid efter at Prednisolon-behandlingen er ophørt - vil "binyretrætheden" vende tilbage, da binyrerne kan ikke blive understøttet af dette "fremmede" prednisolon-molekyle. Kun symptomerne bliver undertrykt. Desuden er risikoen for overdosering med Prednisolon også 4 gange højere end ved hydrokortison. Og lige som med Graves-øjne, kan man risikere at blive ved med at skulle gå resten af sit liv med "måneansigtet" hvis uheldet er ude. Ved hydrokortison er denne risiko 4 gange mindre idet overdosering med hydrokortison ses mest hos doping-misbrugere eller hos patienter, der har ukyndige læger. I almindelig behandling med hydrokortison er det meget svært IKKE at kunne bemærke, når grænsen for safe dosis er nået, mens ved Prednisolon virker/opfattes alle smådoser, som smådoser og man bare fortsætter ind i overdose, uden at føle at man er på gale vej.

WEEEE.... "det er jo kun 2,5 mg Prednisolon. Det kan aldrig skade, vel?"
    Men da det i virkeligheden er en mængde, som svarer til 10 mg hydrokortison - kan man ikke undgå at se OM man trapper op for hurtigt, vel? Prednisolon derimod giver et hurtigt boost og.... alle er glade. Indtil man skal af stoffet igen. Så viser det sig, at man slet ikke har opnået denne permanente gendannelse af binyrer, det ellers var hensigten. Tværtimod - er det sket, at folk har måttet konstatere, i det lange løb, at deres binyrer blev yderligere undertrykte i Prednisolon-processen og bliver endnu mere "trætte" end før. Og dette er ikke værd at løbe risiko for, mener jeg. Og hvorfor skulle man også gøre det, når man kan blot benytte hydrokortison i stedet? Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvad vi skal med denne diskusion....

Der er gode grunde til, at alle orthomolekylære læger udelukkende benytter hydrokortison til binyrestøtte. Og der er gode grunde til, at en del andre læger også gør det - selv om det ville være praktisk meget "nemmere" for alle, hvis man bare kunne bruge Prednisolon til alt...

Dette er, hvad jeg har læst mig til efterhånden og på denne baggrund "køber" jeg denne forklaring, endsige tør at give den videre.
    Lege #2 tenkte seg ikke om engang - før hun i sterke ord advarte meg mot Addissonkrise -
    hun kunne jo i det minste ha sjekket om Prednison er anderledes enn hydrokortison

Jeg spurte denne legen om det ikke er sånn at: "biologisk dose for voksne er 20 mg?" - hun svarte ikke direkte på dette, (Anisa...?)
    men at det var en grunn til at hydrokortison var reseptbelagt -og at bruken skulle styres av en lege.

Hun spurte meg tilslutt om hvordan iallverden kunne jeg tro at jeg hadde behov for slike tabletter
    Svaret mitt var ikke noe som fant gjenklang hos henne...
    Uff - nei nå må jeg gå..
    Sist endret av Kevlin; 19-11-11 kl 20:09
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Å få utskrevet hydrokortison...
    Av kris i forumet Hydrocortison
    Svar: 64
    Siste melding: 16-04-16, 17:19
  2. Hydrokortison, progesteron, DHEA
    Av Stina i forumet Hydrocortison
    Svar: 33
    Siste melding: 06-09-07, 22:59
  3. ang. hydrokortison-krem