Viser søkeresultater 1 til 10 av 61
Tråd: Hydrokortison
Threaded View
-
19-11-11, 18:13 #9
Sv: Hydrokortison
Det er omtrent det jeg har inntatt pr dag de siste ukene - jeg prøver å trappe ned på HC
Opprinnelig skrevet av ;63474
I oktober spurte fastlegen hvor mye jeg brukte nå og da jeg sa 10 - 15 mg pr dag -
da sa hun at det var så lite at da kunne jeg like gjerne kutte det ut.
Noen uker senere kom jeg til en vikar - som spurte om det samme og hvor jeg svarte 10 - 15 mg;
og hun ble helt forferdet. Det som var vanlig dose å skrive ut var 5 mg prednison pr dag.
Videre mente hun at å kutte med 2,5 mg uke for uke var det som måtte til nå - dvs ikke å kutte ut på 10 - 15 mg;
for da kunne jeg utløse en Addisson-krise!!
Jeg har ikke noe imot å kutte ned - men kanskje burde disse to legene snakke sammen om HC, Addisson
og nedtrapping
For ordens skyld: HC er ikke ordinert av lege - det har jeg satt igang med uten legeresepter -
det i seg selv nok til at legene jeg treffer nok tenker at jeg er en smule dum
Apropos dosering av hydrokortison; Rufus brukte en stund 5 ggr så mye av Cortef enn hva norske pasienter vanligvis får av Prednison:
Redigert inn - fordi jeg fant denne i en annen tråd:
Lege #2 tenkte seg ikke om engang - før hun i sterke ord advarte meg mot Addissonkrise -
hun kunne jo i det minste ha sjekket om Prednison er anderledes enn hydrokortison
Jeg spurte denne legen om det ikke er sånn at: "biologisk dose for voksne er 20 mg?" - hun svarte ikke direkte på dette, (Anisa...?)
men at det var en grunn til at hydrokortison var reseptbelagt -og at bruken skulle styres av en lege.
Hun spurte meg tilslutt om hvordan iallverden kunne jeg tro at jeg hadde behov for slike tabletter

Svaret mitt var ikke noe som fant gjenklang hos henne...
Uff - nei nå må jeg gå..
Sist endret av Kevlin; 19-11-11 kl 20:09
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Å få utskrevet hydrokortison...
Av kris i forumet HydrocortisonSvar: 64Siste melding: 16-04-16, 17:19 -
Hydrokortison, progesteron, DHEA
Av Stina i forumet HydrocortisonSvar: 33Siste melding: 06-09-07, 22:59 -
ang. hydrokortison-krem
Av pling i forumet HydrocortisonSvar: 31Siste melding: 04-08-06, 14:29

Det kan aldrig skade, vel?" 

Svar med sitat