Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 61

Tråd: Hydrokortison

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Hydrokortison

Takk for tilbakemelding n'Finn
    Den linken omhandler Cortef til injeksjon og jeg ser at det står syntetisk under egenskaper. Men hva med disse tablettene da http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...FpZHEm--wTJ_nQ

Og hvorfor finner jeg ikke tablettene som heter Cortef tro?

Anisa, jeg mener du har skrevet at Cortef ikke er syntetisk?
    Sist endret av Admin; 26-09-09 kl 20:01 Begrunnelse: Linket udskiftet

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Lisbeth
    Linken din funker ikke her - det kan ha skjedd noe med den.
    Jeg fant heller ikke tabletten, men den er nok av samme "støpen" - altså syntetisk.
    Om dette hadde vært fra biologisk materiale hadde man reist den busta man har ! - - - og den er ikke syntetisk

Jeg vet faktisk ikke om det er mulig å bruke fra dyr ?
    I teorien heter det jo at hormoner ikke er art-spesifike, som vel betyr at vi kan bruke fra alle pattedyr.
    Men jeg går ikke heeelt god for allmenngyldigheten der.
    For all del kan min skepsis være helt ubegrunnet !

Merete, som var med her i tidligere tider har jo egen hjemmeside : http://home.online.no/~meretlun/
    Samme med kristin -hei begge to !! - : http://www.stoffskifte.info/

Har ikke lest her på lenge, med det bør vel stå noe her.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Og hvorfor finner jeg ikke tablettene som heter Cortef tro?

Anisa, jeg mener du har skrevet at Cortef ikke er syntetisk?
    Hej Lisbeth

Hvis det er sådan du har forstået det, så er det mig, der har formuleret mig forkert. Jeg mente "naturidentisk". Dr. Wilson him self skriver følgende:

Der er mange typer kortikosteroider på markedet, men den eneste type, som bør bruges, er hydrokortison i dets naturlige form. Selv om den hydrokortison, som fremstilles industrielt, i alt væsentligt er den samme som den, der findes i kroppen, indeholder den desuden unødvendige ingredienser, som nogle patienter reagerer på. For at sikre dig, at du får ren kortisol uden tilsætningsstoffer, er det bedst selv at få den fremstillet på et apotek.

I Danmark gøres det ved, at lægen skriver en 'magistrel recept', som patienten afleverer på sit almindelige apotek. Herefter bliver recepten sendt til et Produktionsapotek, hvor medicinen laves efter opskriften på recepten.

Dog betragtes den færdige hydrokortison som ren, og behøver ikke at blive specialfremstillet."
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Anisa

Tusen takk for oppklaring, da har jeg endelig skjønt hvordan dette henger sammen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Grunner til ikke å bruke Prednisolon?

Selv tak Lisbeth Jeg har også "kringlet" grundigt og længe, før jeg har fattet de selv.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Jeg har nå fått resept på Hydrokortison (Cortef). Jeg har i periode på 4 uker brukt HC krem 3 ganger daglig med god effekt og skal idag starte med HC piller. Jeg bruker 3G Armour. Bør jeg gå litt ned på Armour dosen?

Har lest endel om dosering og tenker å følgende:
    Day 1-3: 2.5 mg first thing in the AM (2.5 mg total)
    Day 4-6: 2.5 mg first thing, 2.5 mg in four hours (5 mg total)
    Day 7-9: 2.5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (7 1/2 mg total)
    Day 10-12: 5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (10 mg total)
    Day 13-16: 5 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg bedtime (15 mg total)
    Day 17-20: 10 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; Bedtime 2.5 mg (20 mg total)
    Hej Persa

Du skrev i dag i tråden Kald og varm: "Jeg skal nok videre opp på dose men har tidligere vært på 3G når jeg introduserte Cortef. Fikk en enorm "kræsj/thyroid dump". Måtte derfor hoppe helt av og begynne på nytt."

Hvordan er det gået til, tror du? Og hvordan og hvor hurtigt kom du ud af det, hvis du orker at skrive?

Som det fremgår af Ruths tråd Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet, specielt fra indlægget nr. 105 og fremdeles... - kan man altså også komme til at reducere Armour for meget, ved starten af binyrestøtte....
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Til oss som bruker Cortef:

Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Legen min har sendt inn søknad om blå resept på Cortef. Men han sa at han trodde det var dødfødt, fordi han ikke er spesialist i akkurat dette (det endokrine). Han sa også at du får ikke hvit resept på medisiner på registreringsfritak. Vi får trekke det fra skatten da, på ett eller annet vis? Ja, Rufus, det er skremmende mye penger. Ett sted mellom 7- 14000 kr i løpet av ett år? Et stort innhugg i min inntekt i allefall. Men jeg har jo ikke så mye valg! Jeg vil bli frisk!
    Jeg har skrevet det før, men nu vil jeg gerne spørge direkte: hvad er så specielt ved netop Cortef?

Hvad er forskellen mellem Cortef og Hydrokortison "Nycomed"?

Hydrokortison "Nycomed" indeholder præcis det samme som Cortef: hydrocortison. Boksen indeholder 100 tabletter à 20 mg, helt flade, nemme at dele tabletter med delekærv og koster (uden noget dansk tilskud=den pris producenten vil have) dkr. 197,05.

Dvs. ved 30 mg dagligt er der tabletter nok til 66,5 dage, til en pris på dkr.2,95 pr dag. Dette giver en pris på: dkr 1076,75 årligt... Hvorfor så ikke søge om denne på registreringsfritag fra Danmark i stedet for Cortef?

Det er den samme Nycomed, som også producerer Levaxin, som fremstiller dette hydrocortison-præparat. Hvorfor ikke ringe til dem og spørge nærmere om de kan hjælpe med vejledning, hvis apotekerne ikke ved det... ?

Selv hvis det "danske" Hydrokortison "Nycomed" kostede dobbelt som meget til Norge end det koster danske patienter i Danmark - er danske kroner 2.153,50 om året laaangt billigere end de 7000 nogle taler om, eller 14000 Ruth skriver for et årligt forbrug af Cortef. De er begge hydrocortison, så hvorfor ikke undersøge om man i stedet ikke kan købe det danske på registreringsfritag.

Om jeg kan forstå, hvorfor kan man købe hydrocortison-tabletter i danske apoteker, mens i Norge kan man ikke. Det ville være uendeligt meget nemmere for alle, men det kunne man måske spørge Nycomed om? Eller Legemiddelverket?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Tror tablettene heter Solu- Cortef og er på registreringsfritak- derfor ikke i felleskatalogen?
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Rigg: Solu-Cortef flytenede hydrokortison, det er for intravenøst og sprøyter, det er ikke tabletter. Cortef er navnet på tablettene. Det som er på registreringsfritak ser ut til som en regel å aldri være oppført i Felleskatalogen. Så det må søkes og sjekkes på annet vis. For eksempel ved direkte kontakt til apotekene. De har egne registre, virker det som, som vi ikke har adgang til.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Fikk svar fra Apotek1 angående alternativ til Cortef: Hydrocortisone 10 mg tabletter finns att få tak på. En boks med 25 stycker koster 129,69 kr. Det ær også et ureg. preparat og man trenger derfor registreringsfritak før denne.

Jeg spurte om leverandør, de oppgav Philip Cha, men det er vel produsent jeg skulle spurt om? Jeg får gjøre det.. Men dette er jo helt klart billigere. 50 tabletter a 5 mg Cortef koster 289;

Snakket med legen min om bytte av Cortef. Han snakket noe om at om man bytter merke hydrokortison, så kunne man ikke nødvendigvis hoppe over til samme dosering som Cortef. Styrken på preparatet kom blant annet an på sammensetningen av det. Her snakket han om "salter" og noe annet. Jeg forstod ikke helt hva han mente..

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Å få utskrevet hydrokortison...
    Av kris i forumet Hydrocortison
    Svar: 64
    Siste melding: 16-04-16, 17:19
  2. Hydrokortison, progesteron, DHEA
    Av Stina i forumet Hydrocortison
    Svar: 33
    Siste melding: 06-09-07, 22:59
  3. ang. hydrokortison-krem
    Av pling i forumet Hydrocortison