Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
Yvette, kan det være slik at legen din senket dosen levaxin når TSH ble lav, uten å ta hensyn til dine symptomer?

Kanskje du trenger litt liothyronin (som er T3) i tillegg, det trenger noen for å få tenke, for di ft3 er lev hos noen med hypothyreose.

Hos meg er TSH 1,9 når jeg tar 75µg levaxin, og FT4 og FT3 er i nedre halvdel, og jeg mister håret og har mange symptomer. Men jeg kan tenke fordi ft3 ikke er så lav.
Hvis jeg tar 100 µg så blir TSH 0,3 og ft3 blir veldig lav og jeg kan ikke tenke. Mister ting og glemmer alt.
For å få både ft4 og ft3 på midtpunktet eller såvidt over, må jeg ta litt mer enn 125µg levaxin og jeg trenger 10µg liothyronin, da har jeg ikke håravfall og forstoppelse og jeg mister ikke ting i gulvet hele tiden. Da er min TSH på 0,02.

Du må lage et skjema på et ark, eller i XL, og skrive ned doser og TSH og FT4 og FT3 og hvordan du har det.

Det vanligste er å måtte ha FT4 og FT3 i øre halvdel av referanseområdet. Hos noen er da TSH på 0,02 eller noe sånt.

Ikke alle får en TSH på 0,5-1,5 som er opplest og vedtatt best. Noen få lavere. OG det er hvert år noen på forumene som har en TSH på 3 og ft4 over referanseområdet, og jommen tvinger legene dem til å ta mer thyroxin for å få ned TSH til 1 og de blir bare dårlige. (de har thryeoideahormonresistens og ligger normalt på en TSH på 3-noe)

nora
Tusen takk for svar. Du spør om legen senket dosen med levaxin når TSH ble lav, uten å ta hensyn til mine symptomer. Til det er svaret et rungende JA. Da var TSH 0,01, T3 6,9 og T4 22. Tok bort en tablett pr uke. Gikk da på 100mg (ug?) pr dag, slik at jeg senket fra 700mg pr uke til 600mg. Etter 2 mndr ble T4 til 13 og T3 til 3,9. Ser nå når jeg studerer at TSH da gikk opp til 0,19. Jeg synes det endret seg dramatisk på så kort tid, men det kan kanskje svinge slik?

Jeg øket dosen igjen til 700mg pr uke etter legens råd, men på eget initiativ har jeg gått opp til 1000mg siste uke. Har ikke hjertebank og da kan det vel ikke være så farlig? Tar sjansen. Følte at legens råd var ren gjetting uansett. Jeg orker ikke ligge så langt nede. Tror jeg da er sykere. Kanskje innbilning??

Likevel føler jeg ikke så stor forskjell i hvordan jeg har det. Jeg har masse kroppsverk uansett. Startet fra dag 1 med levaxin. Denne kan jeg leve med om jeg må, men jeg takler IKKE mer vektøkning. Jeg trener til jeg stuper om nødvendig. Heldigvis har jeg ork til det.

Når jeg leste boken av Audhild Løhre så kjente jeg meg selv igjen i masse. Har ikke hatt denne trettheten, men har trodd jeg var lat fordi det var så mye jeg ikke orket. Har ikke pyntet til jul på flere år. Ikke juletre f.eks. Har ikke baket eller laget mat på like mange år, bare det som får plass i mikroen og tar 5 min. Har vurdert hushjelp i lang tid, men har tenkt at det må jeg da orke (alene med en sønn på 25 år i kjelleren). Ingen roter, men for et prosjekt!!

Så var det jobben. Vi hatt noe omorganisering for snart 3 år siden så jeg trodde at alt dette rotet i hodet kom av at jeg ikke taklet stresset. Var forundret over at jeg kunne lese det samme om og om igjen uten å skjønne noenting. Jeg skulle skrive ting og tang, og det ble bare tull og jeg brukte altfor lang tid på alt. Så følte jeg at ansiktet var en stiv maske. Hadde to teorier: enten stråling fra pc eller sminke/krem. Har søvnproblemer og får medisin for dette, men plutselig kræsjet jeg helt og ble sykmeldt. Har 1/2 uførepensjon fra før. Og nå vil jeg søke om 100%. Jeg er så trett og lei.

Dette ble mye syting, men det er godt å få gjøre det i dette forumet da jeg føler det er vanskelig for andre å forstå. Ja - jeg mister også alt mulig på gulvet og jeg skjelver en del (ikke hele tiden). Huff dette ble mye.
Takk til dere alle som lytter og forstår