Ødemer er et vanlig symptom på hypothyreose. Det oppstår hevelser spesielt rundt øynene, i hendene, på overarmer og legger/ankler. Ødemene er såkalt "non-pitting", dvs at det ikke blir sittende igjen avtrykk hvis du trykker fingeren hardt mot ødemet. Disse kalles myxødem, og kommer av at det blir forstyrrelser i omdannelsen av karoten til A-vitamin i huden. Det hoper seg opp med slimstoffer (mucin) i huden, Huden blir på en måte fortykket. I et innlegg her av n'Finn, sier han at det kan testes ved å undersøke nivået av karoten i blodet, fordi det hoper seg opp der når omdanningen svikter.

Det er mange år siden jeg gikk til legen og spurte om råd for det, for jeg synes det har vært plagsomt med disse hevelsene spesielt rundt anklene. Det var ingen hjelp å få, så siden har jeg gått rundt med kompresjons / støttestrømper, da føles beina i hvert fall lettere, selv om det ikke er spesielt elegant .... passer særlig dårlig, nå som alle går rundt og er fine, med bukser til knærne og bare legger.

Siden det er sommer er det stille på jobben, og jeg har hatt litt tid til å sitte og søke på nettet. Der fant jeg noe interessant: Leger som Karin Münsterhjelm og Mark Starr skriver begge at syntetisk T4 (dvs Levaxin eller tilsvarende) ikke fjerner alle symptomer på hypothyreose, og dette med ødemene var nevnt spesielt. Det var et symptom som kunne vedvare, tross levaxinbehandling, og jeg mener det sto at det var så mange som 55% som ikke ble kvitt ødemene med syntetisk T4. Når de samme pasientene ble satt på Armour eller tilsvarende, ble ødemene borte.

Jeg har gått på Levaxin i to og et halvt år nå. Siden april har formen faktisk ikke vært så verst, men jeg vurderer å bytte til Armour eller Erfa hvis det kan hjelpe meg med å bli kvitt ødemer. Det er jo mange av dere som skriver her som har gått over fra syntetisk til naturlig thyroid - hvilke erfaringer har dere? Er det mange som har opplevd at ødemene forsvant?