Jeg tenkte jeg skulle oppsummere litt. Jeg har nå avsluttet bruk av hydrokortison krem og gått over til hydrokortison i tablettform*. Jeg hadde god hjelp av kremen, men innså etter hvert at jeg trengte ganske store doser hc for at det skulle gi meg nok støtte til binyrene.

Startet jo på ganske lite krem ca tre ganger daglig. Etter hvert økte jeg til 4 ganger daglig. De føste månedene brukte jeg kremen litt på måfå uten å ha noen spesielt begrep om hvor mye jeg brukte. Skjønte etter hvert at jeg var nødt til å trappe opp litt mer planmessig da jeg begynte å innse at behovet for hc var ganske stort. Begynte å bruke en liten sprøyte der jeg målte opp krem med slik at jeg hadde et begrep som hvor mye jeg brukte. PÅ slutten brukte jeg ca 7 ml krem på et døgn. Da tok jeg størsteparten (ca halvparten) av dagsdosen i åttetida og 1/4 i tolvtida og 1/8 ca 18/19 og 20/21. Da jeg hadde store søvnproblemer eksperimenterte jeg med å kutte ut kveldsosen, komprimere dosene og ta den siste dosen tidligere på kvelden. Konklusjonen var at jeg likevel hadde behov for en dose på kvelden for å få sove. Jeg sov nesten ikke i det hele tatt uten kveldsosen. (hc gir vel da "beskjed" til binyrene om å roe ned produksjonen av cortisol)

Jeg forsøkte også "stressdosere" om jeg hadde en stri dag foran meg eller noe annet som krevde noe ekstra.

Er fremdeles ganske ny bruker av hc i tablettform, men merker godt at det har mye bedre effekt. Er fortsatt i opptrapping/justering av hc dosen, så er ikke i havn ennå, men det kommer seg. Trenger fortsatt kveldsdose for å få sove. Men fremdeles sliter jeg mye med oppvåkning midt på natta, selv om det har blitt generelt bedre. Har igjen begynt med melatonin samt at jeg tar min dose zink ved leggetid. Zink skal ha cortisoldempende effekt i inntil 4 timer etter inntak.

Binyrestøtte ellers: Store doser c-vitaminer, binyreekstrakt og har nettopp startet med Ashwangandharot.

Vel, det er mine erfaringer så langt.

Hilsen fra Rufus

* Cortef utskrevet på registreringsfritak