Hei.

Ser det er ei stund siden du var inne her nå. Håper du leser en gang i blant likevel.

Må bare prøve å gi deg et råd her: Det KAN faktisk hende at legen din har rett i èn ting: At du IKKE har lavt stoffskifte! Det er viktig å ikke henge seg opp i denne diagnosen, og gå rundt å håpe på levaxin som vidundermedisin. Tross alt er hun utdannet i medisin, og det er verken du, jeg eller de fleste andre "ekspertene" her inne. Det betyr ikke at vanlig allmennleger er eksperter på alle sykdommer, det er nemlig helt umulig, da det finnes utrolig mange sykdommer, sjeldne som vanlige, og i tillegg reagerer hver enkelt person litt forskjellig på hver enkelt sykdom. Men nettopp dette bør en lege VITE, og derfor er de ofte også så skeptiske til å kaste seg på enkle forklaringer før de er sikre. Vi oppfatter det som om de er vrange og vanskelige, i virkeligheten er det vel litt som politikere og velgere: Velgerne forstår ikke hvorfor ikke politikerne bare kan grave fram litt penger og fikse problemet, mens en erfaren politiker vet at det ikke alltid er så enkelt....

Men selv om du ikke har lavt stoffskifte, så betyr det ikke at du er OK! Livet ditt er slitsomt nå, kanskje på grensen til det forsvarlige. Det kan være så enkelt at dette gjør deg syk. Spesielt langvarig søvnmangel er direkte usunt! Kan du sykmelde deg en periode, og bruke enhver anledning til å sove? Bare for å sjekke det ut. Mannen min ble også syk ETTER en hektisk periode med husbygging og småbarn, nesten som et slags "post-traumatisk stress-syndrom".

Ellers finnes det dessverre også andre mulige årsaker til at man føler seg helt utslitt på den måten du er. Borreliose er nevnt. Men også kreft og MS bør sjekkes ut. Beklager om jeg skremmer deg, men det er vel bedre å sjekke og evt finne det ut tidlig, enn å gå med det lenge uten behandling? Derfor er det også viktig å ikke henge seg opp i lavt stoffskifte.

B12 mangel kan være mulig, prøven din er innenfor normalen, men litt lav tror jeg. Dette utvikler seg sakte og gradvis. Sjekk på nytt for å se om det er en trend. Er ikke stø på dette, men er prøvene dine vurdert opp mot forstyrrelser i binyrehormoner?

Cøliaki? Utvikler seg også gradvis, dårlig næringsopptak gir lite energi, blir bedre på lavkarbodietter med lite hvetemel.

Lykke til!