Advarsel! Mega-langt indlæg!
Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
Jeg vet du ikke kan svare meg på hva som skyldes hva og at rådet du har gitt om å vurdere selv er godt. Hadde jeg bare ikke følt at jeg famlet i blinde Anisa. Men takk for at du bryr deg om....
Det gør jeg i hvert fald!

Ved du hvad, Eirin? Hvad med at give (indtil videre) pokker i hvad er hvad, og hvorfor? Og i stedet tage det fra den ene ende af - en ting ad gangen. Implementer i dagen/kosten. Lade tiden gå uden at sætte frist på. Og det vigtigste: vender fokus bort fra "virkninger". At være for optaget af at afvente "virkninger" meget ofte er årsagen til, at de hindres i at materialisere sig, fordi Ting Tager Tid og hvor meget tid de tager - ved kun de.

Vi kan starte med en ting ad gangen, men derfor kan det sagtens blive en ting ad gangen gange fem ():
  1. Dine smerter
  2. Lecithin
  3. Æggeblommer
  4. Dit notorisk lave jern
  5. Betaine Hydrochoride

1. Dine smerter. Du skriver: "de (muskel)plagene har ikke endret seg til det bedre. Noen dager er fryktelige. De fleste svært smertefulle."

Absolut værd at teste er aminosyren DL-Phenylalanine (DLPA), der er et kraftigt virkende, ikke vanedannende og ugiftigt smertestillende middel uden bivirkninger. Det stimulerer centralnervesystemets eget smertekontrolsberedskab . Mere virksomt end traditionelle smertestillende midler i en lang række kroniske sygdomme som gigt og rheumatisme, migræne, muskelkramper, neuralgier eller smerter efter operative indgreb. Det skader heller ikke at DLPA kan hindre depression, hvilket i vores "modløse" situation altid er en stor gevinst.

Dosering: 800 mg tages 15 minutter før hvert måltid 3 gange dagligt. Den smertestillende virkning skulle begynde efter 4 dage, men begynder undertiden først efter 3 til 4 uger. Hvis ingen bedring er indtruffet i løbet af de første 3 uger, fordobles doseringen de følgende 2 til 3 uger. Hvis der stadig ikke er opnået en virkning, hører patienten til de 5 til 15%, der ikke kan hjælpes ved denne metode. Mange patienter, der ikke reagere nævneværdigt på ortodokse smertestillende midler, reagerer meget positivt på DLPA. Når man har opnået et gunstigt resultat, modererer man dosering til det minimum, der er tilstrækkeligt. Mange patienter klarer sig på denne måde med et individuelt program på en uge eller to ugers behandling inden for hver periode på en eller halvanden måned.

Må ikke bruges under svangerskab, af patienter, der lider af Föllings sygdom (fenylketonuri = PKU), hudcancer eller hypertension.
(Denne information er samlet af min yndlings "ekspert" i naturmedicin - Erik Kirchheiner.)

Den billigste forsyning af DLPA kan skaffes fra Sverige for ca. 300 dkr for 200 gr som pulver. På apoteket kan man spørge efter tomme kapsler i large størrelse til 800-1000 mg. Eller kan man købe tomme kapsler i Danmark. De er i mellemstørrelse så dem kan man fylde med 3/4 del og tage 2 af. Man kan også få DLPA i kapsler fra Holland (VitaViva.com) for nkr 125,18 for 100 kapsler, men de indeholder "kun" 500 mg DLPA og er nok mere svære at ramme dose med + til 3 gange dagligt kan det løbe op i en højere pris (end det svenske pulver). Man kan også i UK købe DLPA som tabletter, men selv om prisen synes lav - er det kun for 30 tabletter, som slipper op superhurtigt når man skal bruge 1½ tablet 3 gange dagligt, selv om det er i perioder på 7-14 dage hver måned eller halvanden.

2. Lecithin. Jeg ved ikke hvilke kosttilskud du bruger hvor Lecithin er tilsat. Måske kan man (vi?) finde alternativer uden soyalecithin? Personligt kan jeg godt leve med den smule soyalecithin i kapslerne, men dermed ikke sagt at du skal, vel? Desuden som jeg læser alt du har skrevet her - tror jeg fuldt og fast på, at du vil have godt af tilskud af Lecithin til hverdag. Faktisk er jeg overbevist om, at det vil gøre dig godt for ever and ever + vil forenkle nutrient-hensyn til din daglige kost.

Skidt være med soyalecithin! Bare fordi den findes alle vegne betyder ikke, at der ikke findes alternativ, endda meget bedre. Selv om man skulle tro, at lecithin er lecithin, er der altså forskel på soyalecithin og æggeblomme-lecithin. Faktisk var lecithin opdaget og udvundet af æggeblommer første gang allerede i 1846 af en fransk forsker Maurice Gobley, men allerede i 1930-erne fandt man en billigere kilde til lecithin - sojabønnen.

Men som sagt er findes der forskelle i strukturen af lecithin fra æggeblomme og dem, der stammer fra planter, såsom soja lecithin. Lecithin fra æggeblomme er hovedsagelig sammensat af triglycerider og fosforlipider, der adskiller sig væsentligt fra plantelipid-blandinger.

Æggeblomme-lecithin indeholder langkædede flerumættede fedtsyrer, kendt som LC-PUFA eller Arachidonic Acid og docosahexaensyre. Begge er bundet fosforlipider, hvor den første forekommer udelukkende i cellemembraner, mens den sidstnævnte findes i store mængder i synsnervens membraner.

I strukturen af lecithin fra æggeblomme, er arachidonsyre involveret i signaltransduktion og holder cellemembraner flydende dvs. levende, fleksible og gennemtrængelige for nerveimpulser, nutrienter osv. Arachidonsyre har også en stor betydning for kroppens vægtstyring. Docosahexaensyre derimod er uundværlig for en normal udvikling af hjernen, nervesystemet og synsskarphed.

Derfor spiller disse bestanddele af æggeblomme-lecithin en afgørende rolle under graviditet og efter fødsel fordi de nyfødtes kun kan danne deres "egne" fedtsyrer af deres forstadier: arachidonsyre og docosahexaensyre. Og hvad der er godt for babyer, er også godt for udslidte, syge voksne.

Men det er ikke kun cellernes membraner, at lecithin holder flydende. Også blodets kolesterol hindres af lecithin i at blive fast. Med lecithin nok i den daglige kost, kan selv kolesterolværdier på 10-20 ikke skabe fare for aflejringer. Så enkelt kan det siges.

Der findes sikkert flere, men jeg kender (indtil videre) kun et æggeblomme-lecithin-tilskud: Natures Plus Egg Yolk Lecithin 600mg Veg Caps fra UK. £20.35 for 90 kapsler dvs. for enten 3 måneder med 1 kapsel/dag, eller 2 måneder med 1 og 2 kapsler på skift hver anden dag.

3. Æggeblommer. Et tilbagevendende problem for forpinte af hypothyreose er at sammensætte kostholdet så der er nutrienter nok, og - de mange tabletter/kapsler når man bruger kosttilskud for at kompensere for den forringede optagelse fra tarme. Æggeblommer løser begge problemer - i hver fald hvad aminosyrerne og øvrige nutrienter angår. Her kan du læse, hvad egentlig æggeblommerne rummer af nærings-skatte. Det var så pasteuriserede (og letkogte) æggeblommer, og her de rå. Det er faktisk næsten det samme... men jeg kan ikke nære mig (min fascination af og troen på aminosyrer) at kopiere liste over de aminosyrer æggeblommer indeholder:
  • Aminosyre mg/100g mg/1 æg
  • Isoleucin 860 340
  • Leucin 1400 550
  • Lysin 1300 500
  • Methionin 410 160
  • Cystin 230 92
  • Phenylalanin 690 270
  • Tyrosin 710 280
  • Threonin 790 310
  • Tryptofan 200 80
  • Valin 1000 410
  • Arginin 1100 430
  • Histidin 410 160
  • Alanin 840 330
  • Asparaginsyre 1500 600
  • Glutaminsyre 1700 660
  • Glycin 510 200
  • Prolin 640 250
  • Serin 1300 530

3 æggeblommer hver dag vil berige kostholdet i ufattelig grad + er meget nemmere at fremskaffe til hverdag end tilsvarende aminosyre-blanding i kapselform. Men det er ikke lige meget hvordan man får sine æggeblommer ned hver dag. Jeg selv 3/4 koger 3 æg om dagen, piller æggehviden væk (kan ikke tåle = maveonde hver gang) og spiser æggeblommerne i salaten, eller moset med gaffel til en "postej" på en agurkeskive eller andet, man kan lide.

Man skal IKKE tro at man bare kan spise 3 kogte æg hver dag for resten af sit liv. Det går ikke! Efter ganske få dage - vil man end ikke kunne tåle at se på et æg. Man kan risikere at udvikle en "ægge-fobi" og dermed gå glip af at kunne udnytte de gode æggeblommer i kosten. Det mener jeg, i hvert fald.

Man kan også supplere med rå pasteuriserede æggeblommer til smoothies, eller kold sauce, eller lun suppe, eller i dressing til salat osv. Bare man får "sine" 3 æggeblommer hver dag og jeg tør vædde på, at man lige pludselig, efter nogen tid bliver opmærksom på sin bedre velbefindende end man har oplevet før. Ofte vil rette næring udrette mere end lægens medicin når det gælder almindelige hverdagsskavanker.

Uanset hvad - glem kolesterol. Jeg kender (til) flere (bl. Arvid Gerhard 700 Rå Egg på 70 dager ! Kolesterol før forsøket: 4,8 Kolesterol etter forsøket: 4,4), hvis kolesterol først faldt til normal efter at de holdt op med at spise fedtfattigt (og dermed også "æggefattigt"). Bl.a. en af mine venner opdagede til sin forundring, at hendes kolesterol sprængte loftet efter at hun (bedrevidende ) gik på fedtfattig diæt, fordi "nu kunne det være nok" og "nu ville hun altså tabe sig". Ikke alene fik hun enorm kolesterolstigning, men ydermere - har hun taget endda mere på af denne diæt. Hun er (vist nok) ikke kommet sig over chokket endnu.

4. Dit notorisk lave jern. Vi har snakket om det før. Vi var vist nok ikke så heldige... med (ved egentlig ikke hvorfor) har vi talt mest om plantefødevarer. Vi glemte helt alt andet jernholdigt. F.eks. østers, rejer, lever, magert rødt kød (især oksekød), fjerkræ - mørk rødt kød som f.eks. kalkun, fasaner eller andet vildt fjerkræ), tun (lys), laks og.... æggeblommer I 3 æggeblommer findes ca. 6-7 mg af det bedst optagelig jern som findes. Jern fra plante-mad optages mest hvis maden ledsages af en ordentlig "skvat" af C-vitamin.

Et par links:

5. Betaine Hydrochoride. Ikke så mange kommentarer til den... Ikke andet end at ingen af ovennævnte anbefalinger vil nytte nok, hvis der ikke er rette mængde af sund mavesyre til at indlede processen/optagelsen. Og dette uanset om man har reflux eller lægen ordinerer syrehæmmere for "for meget mavesyre". Med undtagelse af ganske få sygdomme - er der ikke noget der hedder "for meget mavesyre". Lider man alligevel af halsbrand eller reflux - da er det de fysiske forhold omkring mavesækken/spiserøret der skaber problemet, og dette bør behandles, men ikke med at reducere, den ofte allerede for lidt mavesyre - til skade for næringsoptagelse, dannelse af enzymer, vitaminer, aminosyrer og you name't. Det ville svare til at hugge hovedet af som led i behandling for hovedpine.

Så Eirin Nu har jeg fået skrivekrampe, med de "er godt givet ud" hvis du kan bruge noget af det jeg skrev om. Ja, det er ikke så svært at "bryde sig om dig" (mildest talt). Jeg bliver aldrig træt af at undres over, hvor flot du klarer at bevare dig selv som et positivt, støttende menneske (her og sikkert også IRL) - trods dine egne (så mange) plager.

I morgen er der atter en dag.