Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    54

Standard Div blodprøver, kan noen tolke sammen med meg?

Er ikke så flink til å ta hensyn til sykdommene mine,PCOS og Hypo. Vil vel ikke helt forholde meg til dette! Men har må innsett at det burde jeg!?
    Tok derfor en haug med prøver, har fått svarene. legen min er på ferie og kommer ikke tilbake før om 4 uker. Kan noen se på svarene og evt kommentere!? blodprøvene ble tatt fastende.

TAKKER OG BUKKER!

Glukf 5.2
    s-SHBG 15 Ref 23-100 (utenfor ref området,hva betyr det?)
    s-Testosteron 0.9 ref <3,0
    FT3 4.2 ref 3.5-7.0
    FT4 17 ref 11-23
    Glukose 5.2 ref 4-6
    S-HDL kol 1.5 ref 1.0-2.7
    S-kolesterol 5.0 ref 3.3-6.9
    s -kol/HDL 3.3
    s-LDL kol 2,7 ref 1.4-4.7
    s-LDL/HDL 1.8
    s Triglyeri 1.6 ref 0.45-2.6
    s-URAT 293 ref 155-350
    TSH 1.75 ref 0.2-4.5

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppen preges jo av det stoffskiftet den til enhver tid lever under, og reagerer deretter. Dette kan avleses i blodprøver.
    Slike prøver mener jeg må være mer verdifulle å forholde seg til enn de rene mengdeprøver av hormonene fT3 - fT4- TSH....

Man vet om at mange slike markører som brukes i andre sammenheng, også sier noe om stoffskiftet. Disse verdier må ofte sammenholdes med flere prøver for å vise tendes eller bli konkusive.
    Feks.
    Man vet at lavt stoffskifte er årsak til høyt kolesterol - og til lave verdier at SHBG. Hvis man feks har lav morgen-kroppstemp. og kanskje andre markørverdier som kan tyde i en retning, og man også har symptomer i samme retning - mener jeg det er direkte ufagelig å overse.

De oppgitte verdier peker på lav SHBG, man ser noe høyt kolesterol og TSH, som sammen tenderer mot lavt stoffslkifte.
    Så hvis thyroxindosen har vært stabil i lang tid og det ellers ikke er grunn til å mistenke andre grunner til tendensen så mener jeg at dette viser at dosen er for lav. Kroppen din vil ha høyere stoffskifte.

Eller.........
    Leger vil aldri innrømme at Levaxin ikke virker.
    Men hvis nå mengdeprøvene viser at det er nok hormoner tilstede i blodet - og stoffskifterelaterte forhold i kroppen likevel henger etter - kan det vel tenkes at det kan være lurt å prøve en annen thyroxintype ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Heisann Jeg finner ingen store avvik av betydning på disse blodprøvene jeg da, ikke synes jeg kolestrolprøvene dine er høye heller. Du har bra med det gode kolesterolet og lavt av det dårlige. Og totalen er godt innenfor referanseverdiene for laboratoriet du har benyttet.

Stoffskifteprøvene dine likeså. Men så er det jo individuelt hva man trenger av de ulike verdiene her - så her må du heller spørre deg hvordan føler jeg meg. Har du noen plager relatert til dette? Hvis ikke er Levaxindosen korrekt for deg.

SHBG er et seksualhormonbindende hormon og avviket her skyldes nok din PSOC - men dette synes jeg du skal ta opp med din lege da jeg ikke vet hva dette betyr for deg i praksis.

Uansett er det ingenting ved disse prøvene som er urovekkende i det hele tatt. Det ser du på referanseverdiene.

Du kunne kanskje i tillegg be om blodprøver på Ferritin, D-vitaminer og B-12 da en del av oss med hypo kan utvikle litt mangler her.

GOd sommer

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    54

Standard

Takk for hjelpen!
    God sommer til dere også!

Bokmerker

Regler for innlegg