Fra Gutts Hva i all verden bør jeg gjøre?
Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
Jeg ser at det skrives her inne at soya gjør oss med lavt stoffskifte syke. Jeg tar flere vitamintilskudd som inneholder soya. Jeg lurer derfor på om jeg burde kutte disse ut..
Hej Eirin

Det kommer an på om dine tilskud indeholder soyabønner direkte, eller som enkelte (isolerede) bestanddele. Som jeg svarede rexxy69 her:
Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Jeg har foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer mod. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
Sidenhen har jeg tænkt videre, specielt fordi jeg bruger masser af frie aminosyrer, hvoraf visse er udvundet af soyabønner. Her er det en given aminosyre, der forekommer mest i soya, og måske mindst i andre plantekilder. Derfor kan det blive soya der vælges ud til udvinding af denne aminosyre - men så bliver det et rent aminosyre-molekyle - uden forbindelse til soyas øvrige stoffer.

Det samme gælder mælk/mælkeproteiner mange er allergiske over for, men så snart aminosyrerne er isoleret i fri form - er forbindelsen til mælkeproteiner brudt og selv mælkeallergikere kan tåle tilskud af disse aminosyrer.

Problemet opstår hvis producenterne af kosttilskud i realiteten tilsætter soyabønne-pulver og beskriver tilskuddets indhold i forhold til, hvad soya-pulveret indeholder. Derfor er det vigtigt at finde ud af om ens tilskud indeholder "rene" soyabønner, eller soyaderivater, hvor det sidste (derivater) ikke indeholder de af soyas stoffer, der nedsætter optagelsen af thyroxin i kroppens celler.

For mit eget vedkommende, undgår jeg ren soya som pesten, mens soya-derivater i kosttilskud undgår jeg ikke. Du bliver nok nødt til at vurdere selv, tage stilling til i forhold hvad gør dig tryg eller utryg. Det er nok det vigtigste.