Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
07-05-11, 15:54 #1
Testet for stoffskifte, men legen sa alt så fint ut
Hei
Jeg oppdaget dette fine forumet på leting etter informasjon om stoffskiftesykdom.
kvinne, 38 år, har vært et aktivt overskuddsmenneske, men etter jul gikk jeg i kjelleren. Har vært sliten over flere år, men det har vært mange bakenforliggende grunner til det. Alene med et kronisk sykt barn, full jobb, tøft samlivsbrudd, mistet flere nære slektninger osv.
Fra jul ble jeg sykemeldt med utbrent og deprimert som diagnose fra min lege. Testet for stoffskifte, men legen sa alt så fint ut. Jeg trodde på det, men ble selvfølgelig veldig skuffet over at det ikke var en forklarende grunn for at jeg følte meg så sliten. Har hatt vansker med å godta at jeg er deprimert, for jeg har ikke følt meg det. Men klart, man blir deprimert av å være dårlig og ikke finne svar.
Noen nye prøver er tatt og jeg har hatt tomt lager på vitamin D, samtidig som ferritin har ligget lavt (35). TSH på 1,5 og T4 på 12. I 2010, som jeg gikk til lege for dobbelte hjerteslag, mye hodepine og slitenhet, lå TSH på 2,8 og T4 på 11. Ferritin på 10. B12 ble dengang målt på 220, siden ikke målt. Ingen "feil" funnet og jeg har holdt koken frem til nå etter jul, hvor 3 uker ferie uten store påkjenninger ikke hjalp på formen. Videre sykemelding har heller ikke hjulpet særlig på formen. Altså, før fungerte jeg delvid til jobb og lite til privatliv. Uten å jobbe fungerer jeg fint til privatliv. Jobben var slitsom, fordi det var mye nytt og hodet mitt fungerte ikke. Vanskeligheter med konsentrasjonen og hukommelsen, og store problemer med å stå opp om morgenen.
Har mange symptomer på lavt stoffskifte og håper virkelig det er en løsning der. Skal ta nye fullstendige prøver neste uke og skal ta UL av skjoldbrukskjertel og hals.
Særlig disse spesielle symptomene som å miste ytterste deler av øyenbryn er interessant. Mine har vært veldig smale ut mot kanten og flere har sagt at jeg ikke må nappe så mye...
Napper ikke der, de bare er veldig tynne.
Ble rammet av svineinfluensaen mens den herjet, og slet med leddsmerter i hendene. Ikke senebetennelse, som jeg tidligere har hatt, men smerter i håndleddene og utover mot tommel. Ikke veldig plagsomt, men tilstedeværende. Dette kunne lett henges på knaggen om mye skriving på tastatur i sammen med jobb foran pc skjerm samt endel privat bruk. Ikke noe rart med det liksom... Tenker nå Carpal Tunnel syndrom.
Har hatt diagnose irritabel tarm i mange år, og dette forverret seg også under svineinfluensaen. Har også hatt både forstoppelse og diare periodevis, som selvfølgelig har vært hengt på irritabel tarm. Nå sliter jeg mest med forstoppelse, men så sitter jeg også mye rolig.
Et annet interessant aspekt er at jeg fikk gjennomført en biopsi for å sjekke om jeg eventuelt kunne ha cøliaki. Dette fordi barnet mitt fikk diagnosen. Ingen funn, men biopsien var vanskelig å utføre siden jeg kontinuerlig brakk meg under undersøkelsen. Sliter med brekninger dersom jeg får noe for langt bak i svelget. Testet gluten- og melkefri kost i nesten et år etter gjennomført biopsi og har sjelden hatt det bedre. Men påbegynte gluten i kosten igjen, da dette lettet endel i en jobbhverdag med mye sosiale lunsjer. Holdt melkefritt en lang periode, fordi jeg reagerte mye, men det har også gått seg til etterhvert.
Frossen har jeg alltid vært, men aldri så ille som denne vinteren. Det har dog vært endel ekstreme kuldeperioder. Når jeg tenker tilbake har jeg alltid vært en frysepinn. Målte basaltemp en morgen og den var 36,1.
Snorking har vært mitt varemerke på turer med venner og venninner.
Og også dette med stivnede ansiktsuttrykk er interessant. Jeg har alltid hatt stort hode. Jeg har tunge øyelokk og tunge kinn. Rundt ansikt. Halsen er tykk, selv når jeg har vært på mitt tynneste. Har alltid likt meg best bak kamera fordi jeg har tendens til å få frem den tykke haken og kin sammebvokst med halsen på bilder. Ikke flatterende. Dessuten en rund nese med utslett rundt neseroten. Mine venninner (og andre) sier at jeg er heldig som ikke har rynker. At jeg holder meg veldig godt i forhold til alderen. Veldig hyggelig det
Hodepine har jeg slitt ekstra mye med i det siste. Dette har hengt på knaggen mye pc-bruk, og jeg har forsøkt å redusere. Men til hva. Lese bøker har vært umulig, da jeg mangler konsentrasjon rett og slett. Strikking og tv-titting har blitt det jeg har klart å gjøre. Men tv-titting med moderasjon fordi synet har forandret seg. Har skjelt og er operert for dette, men det begynner å skli ut igjen. Strikkingen ved siden av tv-tittingen for å holde meg våken. Uten noe å fingre med er tendensen til å sovne stor.
Gjennom årene har jeg sovnet på forelesninger, på kino, på buss og tog, på jobben ved kjedelig rutinearbeid og etter lunsj kan jeg bli usigelig trøtt. Men jeg har alltid hatt godt sovehjerte og har vært takknemlig for det.
Har også hatt problemer med synsforstyrrelser. Vibrasjoner i ytterkant av synsfeltet. Har kurert dette med sjokolade/sukker, da flere har sagt at det kan være start på migreneanfall/blodsukkerfall. Sjokoladen fungerte i hvert fall. Under svangerskapet var disse symptomene helt vekk, men har kommet tilbake i etterkant.
Har vært utredet for problemer i bihulene, men ingenting funnet. Sliter med stadige betennelser. Blir ikke veldig forkjølet, det går rett til bihulene. Sliter også med mye slimproduksjon ved anstrengelser. Mye tørrhoste ved luftveisplager. Dette har blitt kommentert som mulige asmatiske plager, men jeg har aldri undersøkt det. Nytt av året er rennende øyne i februar/mars - som nok kan knyttes til allergi mot or/hassel.
Blåmerker har jeg alltid hatt mye av og i den grad at et digert blåmerke kan dukke opp uten at jeg husker helt hvordan jeg har fått det. Enormt mye føflekker har jeg også.
Det ble mye skriverier om meg, men fantastisk godt å bare få skrevet det ned også. Har liksom sett lyset de siste dagene mtp en mulig diagnose på stoffskifte - selv med normale verdier.
Gleder meg til å bli bedre kjent her inne
Lignende tråder
-
En fantastisk nyhet! Legen hører på en!
Av Linni i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 07-10-10, 18:10 -
Har nå testet ut Armour siden 1 des. 06. - både alene og i kombinasjon med Levaxin.
Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 38Siste melding: 01-08-07, 18:01 -
Da har jeg vært hos legen
Av i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 16-07-07, 13:47 -
Vært hos legen i dag! Stoffskifte / binyrer
Av tomat i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 10-02-07, 04:12 -
Tar legen meg på alvor..?
Av hestehov i forumet Hos legenSvar: 10Siste melding: 16-10-06, 21:50

Svar med sitat
Bokmerker