Etter brystkreftoperasjon og strålebehandling, opplever jeg at formen har blitt veldig dårlig.

Kreftforeningen skriver: "Fatigue er velkjent hos folk som har eller har hatt kreft. Tilstanden beskrives blant annet som trøtthet, utmattethet, kraftløshet, energiløshet, døsighet, nedstemthet, konsentrasjonsvansker, utilpasshet, kjedsomhet og mangel på motivasjon. Fatigue er en subjektiv følelse, og den kan også beskrives som kroppslig ubehag og redusert funksjonskapasitet som ikke forsvinner ved hvile eller søvn.

Mange beskriver en overveldende følelse av å være utmattet som varer i kortere eller lengre tid av gangen. Selv lystbetonte oppgaver og gjøremål blir vanskelige å gjennomføre fordi man mangler motivasjon og energi. Tanken på dagligdagse, enkle oppgaver kan oppleves stressende og uoverkommelige. Svikt i hukommelsen er vanlig. Noen beskriver følsomhet for lys og lyd og spesielle lukter.

Fatiuge kan ha et svært ulikt forløp. Hos noen kan tilstanden arte seg som et økt behov for hvile i løpet av dagen. Andre kan være mer eller mindre sengeliggende og ha stort behov for hjelp. Fatigue er ikke synlig for andre. Mennesker som har fatiuge, kan se langt mer friske og opplagt ut enn de faktisk er.

Fatiuge kan ikke påvises ved blodprøver, røntgen eller andre undersøkelser. Fatiuge oppleves individuelt - fatiuge er hva pasienten sier det er. "

Mange av disse symptomene er lik for lavt stoffskifte. Jeg føler at jeg har fått lavt stoffskifte x 100 etter strålebehandlingen. (Fikk diagnosen lavt stoffskifte for noen år siden).

Jeg har dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse, lite energi, er utmattet, mm.
Opplever at jeg har store puter under føttene og må konsentrere meg når jeg går.

Har noen gode råd? På forhånd takk!

Joni