Jeg har også disse hovne anklene, har antagelig arvet dem fra morssiden av familien. Jeg fikk som råd av en fysioterapeut som hadde spesialisert seg på lymfedrenasje, å bruke kompresjons-eller støttestrømper. Jeg tror ikke at lymfedrenasje fungerer noe særlig på denne typen ødemer, fordi det er slimstoffer og ikke bare væske som hoper seg opp rundt anklene - og det ser ut til å være vanskeligere å få løsnet på og skilt ut.

Kompresjonsstrømper fås i flere klasser, etter hvor stramme / hvor mye kompresjon du skal ha. Jeg prøvde først med strømper klasse 1 etter råd fra fysioterapeuten, men har etter hvert kommet til at det klarer seg fint med såkalte støttestrømper. Med dem slipper jeg å ha denne følelsen av "spreng" i legger og ankler, og jeg tror at det hindrer vevet i å utvide seg slik at anklene blir skikkelig store, slik som bildene på forsiden viser. I tillegg er de vesentlig billigere enn kompresjonsstrømpene. Vanlige støttestrømper har de på apoteket, kompresjonsstrømper må du nok til bandasjistforretning for å få.

Mens jeg sitter og skriver dette, kjenner jeg at jeg nå må ha blitt skikkelig kjerring, som går ut og anbefaler støttestrømpenes fortreffelighet - men sånn er det bare .... Pernille Sørensen anbefaler i showet hun har, at de snille pikene før eller siden må lete etter sin indre kjerring