Hei, jeg er ny på dette forumet, håper virkelig at noen kan hjelpe meg.Jeg er en 30 år gamel kvinne som har mange kroniske helseproblemer, både fysisk og psykisk.Jeg har mistanke om at disse plagene kanskje har noe med lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte. Jeg har slitt hele livet med helsa, men føler at jeg har blit verre og verre jo gamlere jeg har blitt. Har ikke klart å være i jobb de siste 3 årene. Er konstant sliten, null energi, humørsvingninger, sterk soial angst, depresjon, føler meg alldri uthvilt selv etter 12 timer søvn hver natt. Må i tilegg legge med ned å sove i løpet av ettermiddagen pga at jeg er så trøtt .Føles ut som jeg går med en bomullsdott i hodet, fjern, dårlig hukommelse, små svimmel, klarer ikke å gjøre daglidagse gjøremål pga slitenhet og smerter- men har mere energi på kveldstid/ natt. Har hele livet slitt med migrene, spesielt i forbindelse med mens og blir da sengeliggende. Har hele livet slitt med kviser, er blek i ansiketet og er meget blå under øynene.Håret har også blitt meget tynt og slitt de siste årene. Takler stress meget dårlig og har ofte daglig hodepine. Sliter med mye kroniske smerter i kroppen og har fått påvist slitasje midt i ryggen- som er meget smertefullt.Har ofte salthunger, har mage/tarm problemer og underlivsplager. Er lys og lyd sky, skvetter lett, indre uro. Leger som jeg har vært i kontakt tidligere har satt diagnose som revmatisme,migrene og angst.Har alldri vært snakk om lav binyrefunksjon eller lavt stoffskifte fra noen leger. Føler jeg ikke har fått noen god hjelp fra helsevesenet.

Huff håper dette ikke blir for langt.....men litt viktig å få med sykdomshistorikken min syns jeg. Ble i fjor anbefalt av en kiropraktor utredning ved balderklinikken. Etter å ha hørt hva jeg sliter med, mente legen at jeg kanskje hadde lav binyrefunksjon. Jeg ble satt på diett samt tilskudd av vitaminer og mineraler. Har gått på dette opplegget i 6- 7 måneder nå, men føler meg ikke bedre. Det har blitt tatt blodprøver,døgnurin og spyttprøver. Jeg har mistanke om at jeg har lavt stoffskifte t tilegg, men legen ved balder sa at blodprøvene mine var normale i forhold til stoffskifte. (Min mor har lavt stoffskifte.)

Her er resultatet fra siste blodprøvene:
02-02.2011: 07.05.2010:
fritt T 3- 6,2 (referanseverdi 3,6-8,3 ) 5,0
fritt t4- 14,9 (referanse verdi 8-20) 13,3
reverse t3- 0,48 (referanseverdi 0,14- 0,54) 0,80
tsh- 2,55 (referanseverdi 0,5-3,6) 1,30
anti tpo- ble ikke tatt prøve 10

Spyttprøve 16-02-2011
kl 08- 3,2
kl 12- 11,4
kl 15- 5,7
kl 22,50- 1,3

(Har ikke hatt time på balderklinikken etter disse prøvene, har time torsdag denne uken.)

Så mitt spørsmål er kan man ha lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte samtidig?
Hvordan blodprøver eller andre prøver bør taes i forhold til en grundig utredning av lavt stoffskifte?
Hvilke medisiner/ eller tilskudd kan hjelpe på binyrer og lavt stoffskifte?

Håper noen kan hjelpe meg med å se på dette, blir svært takknemmelig for det