Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Man kan se spredningens udvikling og rækkevidde i animationen herunder:

Animationen er hjemmehørende i artiklen Spredning kan beregnes på DMIs hjemmeside.

Kortet over den totale spredning kan ses her globalt og i Europa samt dag for dag fra d. 26. april til d. 6. maj 1986.

Mit bud er, at der fortsat vil komme mange nye stofskiftesyge i hele Europa på denne konto mange år fremover. Også i Frankrig, som jo ellers så frejdigt havde påstået den gang, at den radioaktive sky havde standset ved den fransk-italienske grænse... Jeah right!
Mens det meste af verden følger eftervirkninger af tsunamien på den japanske befolkning, nævnes fare for nuklear forurening kun marginalt. Derimod russere er meget mere fokuserede på fare for spredning af nuklear nedfald over den ganske planet. Kan man være for fokuseret når man havde lignende erfaringer for 25 år siden?

"Mon situationen ved Fukushima anlægget kan tåle sammenligning med Tjernobyl-eksplosion - der dengang var verdens største nuklear katastrofe. Det skete for 25 år siden i Ukraine, men virkningerne af forureningen er stadig mærkes i dag."

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
Da er det interressant at jod ble tatt ut av apotek-hyllene for ikke lenge siden fordi noen galninger lagde crystal meth med det. Synd for alle andre som kan trenge jod!?
Ved ikke hvor man kan få jod-tabletter, men danskerne kan bede deres læge om en magistrel recept på "kaliumiodit Lugol's opløsning" og sende recepten til Glostrup Apotek. Hvor mange dråber af "Lugol'" skal indtages i vand ved behov for hurtig forebyggelse ved fare for evt. nedfald fra Fukushima - må apoteket kunne oplyse om.

Det skriver jeg fordi jeg kan se "trængslen" om denne tråd på "Who is online". Der må være masser af mennesker, der pt gør sig sine tanker, da vores medier prioriterer reportager af tsunami-effekten på Japan mere end situationen på Fukushima Daiichi kraftværket.