Sitat Opprinnelig skrevet av Ceven Vis post
Har fået besked i dag på, at min ACTH test var helt normal - hvilket ikke kom bag på mig. Jeg mangler dog at tale med endokrinologen, også om min calcium blodprøve var ok. Er dog glad for, at det ikke står helt så galt til med mine binyrer
Ikke for at dryppe malurt i bægret, Ceven, men binyrene skal altså være nede på under 10% funktionsniveau før ACTH eller blod-cortisol viser udslag. Alt der befinder sig mellem Addison's (for lidt) og normalt påvises kun ved 17-ketosteroids (foretages ikke i DK så vidt jeg ved) eller ved 4 spytprøver over dagen (foretages heller ikke af skolemedicinen i DK). Din temperatur er også "omvendt", hvor den højeste bør ligge om aftenen og den laveste om morgenen (modsat cortisol). Den normale kropstemperatur stiger sædvanligvis en smule mod aftenen.

Prøv at drikke et glas lunkent vand med opløst 1-2 tsk almindeligt køkkensalt (uden tilsætning af antiklumpningsmiddel) eller Himalaya salt mens du er svimmel. Eller bare havsalt i evt. mangel på de andre salttyper. Se om et par glas saltvand over 15-30 minutter ikke fjerner din svimmelhed (typisk symptom på hypoaldosteroni = underskud af aldosteron = svage binyrer). Intet at tabe, alt at vinde i tilfælde af at vi rammer plet. Alt andet lige, elsker binyrene og kan ikke undvære salt. Det samme gør mavesækken - uden salt nok, for lidt mavesyre = forskellige symptomer fra fordøjelsen.

Det du IKKE ved om salt og binyrerne!