Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Graves og barneønske
Threaded View
-
26-05-07, 10:21 #1
Graves og barneønske
Hei! fant en gammel tråd her om Graves og barneønske. Hvis du fortsatt er der ute - og tenker mye på dette - er det i allefall en til her som har tenkt...... MYE! Dette er min historie:
Min fastlege, og den endokrinologen hun holder seg til, mente at jeg burde ta radio-jod behandling og bli "ferdig med det" så fort som mulig. Resultatet blir at en går fra høyt til lavt stoffskifte. Medisinene for lavt stoffskifte er i prinsippet kunstig fremstilt stoffskiftehormon - som de med lavt stoffskifte mangler. Denne medisinen er ikke farlig for fosteret. Behovet for medisin under svangerskapet vil øke - og en må følge med verdiene sine veldig nøye. Blir stoffskiftet aldt for lavt er det fare for hjerneskade hos fosteret. Ulemper - en må vente 6mnd - noen sier et år før en prøver å bli gravid, og holde seg unna små barn i 14dager rett etter behandlingen. En bytter en sykdom med en annen.... Personer med lavt stoffskifte har problemer med å bli gravide hvis det ikke er godt nok regulert.
Alernativt kan en operere bort deler av- eller hele kjertelen - i norge opererer de ikke med siktepunkt at du skal bli frisk, men at du skal få lavt stoffskifte. Dette for å unngå at du må opperere flere ganger, evt ta radiojod behandling senere. Resulatatet er det samme -lavt stoffskifte som må medisineres resten av livet. Kirurgen jeg snakket med sa at de fleste som blir henvist til operasjon har knuter eller tumor. Også hvis det er pasienter med mye øye problematikk kan det være aktuelt med operasjon, fordi radio-jod behandling kan forverre dette. Han hadde også en og annen pasient som absolutt ikke ville ta radojod. Det eneste kirurgen ville si om å velge det ene eller det andre, var at alle kjenner best- og er mest pro sitt eget fag. En ting er å vise til at det ikke er tilbakemelding om senskader, en annen ting er hvor grundig og valid forskning rundt det som finnes. Det er nå så......
På vedensbasis varierer anbefalingene - de som har vært mest pro radiojod er Amerikanerne. Fastlegen min anbefalte å tenke meg veldig nøye om før jeg valgte operasjon framfor radiojod, når jeg nå sto i en situasjon hvor jeg hadde et valg..... Disse operasjonene er kompliserte, og gjøres bare av noen ytterst få kirurger (men de er flinke!). Det er fare for skade på strupehodet/ stemmebånd slik at en får hes stemme. Det er også fare for skade på bi-skjoldbrukskjertlene. Noe av problemet nå er at det etterhvert er så få som blir operert at det er vanskelig for nye kirurger å få trening. Faren for komplikasjoner er minst når kjertelen ikke er forstørret - men det er helst da de opererer. Det er ingen "karantene tid" etterpå for å bli gravid, men stoffskiftet bør være stabilt, og du bør ha kommet ned på en vedlikeholdsdose med medisiner. Høyt stoffskifte er, hvis du skulle bli gravid, veldig stor abortrissiko. Du kan også opereres under graviditeten hvis det er helt tvingende nødvendig.
Noen anbefaler ikke radio-jod behandling til unge jenter som ikke har fått barn, mens andre igjen sier at det er helt greit. Radio-jod behandling er billig, enkelt og en mener det er liten rissiko for skader på ubefruktede kjønnsceller. Kirurgen jeg snakket med ville verken anbefale- eller fraråde det ene eller andre. Så der sto jeg, og syntes egentlig at begge senariene var like kipe!
Alt. 3 som i de fleste tilfeller går helt greit, men som ingen ville anbefale ar å gå på stoffskiftemedisiner under graviditeten. Noen anbefaler Neo-mercazole, noen å bytte til propyltiuracil, som vist nok har mindre plasenta overgang - altså evne til å passere morkaka. Det er viktig med VELDIG god oppfølging. Medisinene er i prinsippet en form for cellegift, og farlig for fosteret. I små mengder går det likevel greit. Under en graviditet vil imunsystemet bli mindre aktivt - slik at behovet for medisin blir mindre - noen kan slutte helt og har aldrig følt seg så friske..... Får du for lite medisin, og stoffskiftet blir for høyt aborterer du.... de 4-5 første månedene er verst. Det frarådes sterkt å bruke kombinasjonsbehandling av levaxin og neo-mercazole, pga at da er dosene neo-mercazole som gis ofte veldig høye.
Selv hadde jeg vært frisk i flere år, og vi hadde prøvd å få en liten knott, men ikke lykkes... og så, fikk jeg tilbakefall. Legen var ute med en gang og anbealte radiojod, men jeg var svert lite innstilt på det akkurat da, hadde jo vært frisk så lenge.......nok nedturer på en gang..... Så jeg begynte på neomecazole.... og hadde innstilt meg på at det ikke ble noe barn på en goooood stund nå. Testet også noe homeopatmedisin- som virket som det hjalp. I allefall gikk verdiene ned mye mye raskere en hva legen hadde trodd. Hadde lyst til å prøve å seponere en gang til i allefall for å se om jeg kunne holde meg frisk uten medisiner.
Men så ville skjebnen at vi skulle bli fanget av litt uflaks - eller flaks om du vill - og ble gravide....... Legen sa jeg bare måtte vente 4-5 mnd å se hva som skjedde. Men jeg var heldig - og kunne gå nesten hele svangerskapet uten medisin, og har nettopp fått verdens nydeligste krabat! Har fått tilbakefall nå - og det har jeg eg. regnet med hele tiden.... men nå gjør det liksom ikke no....
Det var min laaaange historie. Dette er ikke ment som noen anbefaling i forhold til det ene eller andre, dette er bare mine opplevelser og tanker under veis. Påenget mitt er bare å vise at det ER MULIG. I løpet av et liv må en ta mange vei-valg, ikke alle er like lette......
Lykke til!
Lignende tråder
-
Ny med Graves
Av Maria1 i forumet Graves sykdomSvar: 8Siste melding: 31-03-11, 08:03 -
Ny, med Graves
Av manzana i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 16-05-08, 14:25 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08

Svar med sitat