Jeg studerer kost og ernæring, og er i ferd med å skrive en oppgave om stoffskifteproblemer. Da denne oppgaven skal være mest mulig smal, vurderer jeg å skrive om visse mikronutrienters rolle i stoffskiftet.

Jod er opplag, og det finnes mye litteratur. Selen og sink har også fått mer forskning og oppmerksomhet. Selen er blant annet viktig for omdannelsen av T4 til T3 (det er en del av deiodiserings ensymet).

Jeg er interessert i å høre erfaringer, så jeg kan få noen pekepinner til hva jeg skal søke mer etter, og om jeg er inne på noe.

Jeg er også interessert i historier om hvordan sykdommen har rammet. Jeg har inntrykk av at den kommer veldig gradvis, og at det er endel mystikk rundt dette.

jeg kommer ikke til å bruke historier direkte i oppgaven, men igjen som en retningslinje til hvilke symptomer som er viktigere å fokusere på, og hvordan mennesker affiseres i det daglige av den.

Som ernæringsterapeut er hver enkelt pasient viktig, og tilpasninger må skje til den enkelte. Derfor er enhver historie med å utvider horisonten for spekteret av behov som finnes blant de som har denne tilstanden.

Hvis noen tenker å prøve ut selen på runnlag av det jeg har skrevet nå anbefaler jeg å ta kontakt med ernæringsterapeut, kostveileder, eller lege for å gjøre det kontrolert. Overdose av selen kan ha alvorlige bivirkninger.