Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Jeg ved ikke hvad de lærer på universiteterne i Norge. I Danmark fylder "læren om skjoldbruskkirtel" mellem 8 og 11 forelæsningstimer under hele lægeuddannelsen!

Jeg så en bog liggende hos min læge en gang. Bogens titel er Endokrinologi Basisbog af speciallæge Klaus Johansen. Bogen er en lille størrelse i A5-format og fylder 230 sider. Afsnitterne om thyreoidea og tilstande i thyreoidea fylder 30 sider, ikke særlig tæt fyldt med tekst og... 90% af, hvad der står beskrevet i denne bog har jeg allerede haft indgående kendskab til, længe inden denne bog var udgivet. Faktisk er det meste jeg kender til om thyreoidea og tilstande i thyreoidea, på baggrund af verdens vidensbaser om emnet - end ikke periferisk nævnt i den bog.

Nu står bogen på hylderne hos praktiserende læger, der slår op i den, når de skal behandle vores stiofskiftesygdomme.
En god ven har undersøgt hvad det er, de norske lægestuderende lærer om skjoldbruskkirtlen og skjoldbruskkirtlens hormoner:
Tenkte å fortelle deg at jeg har begynt å se litt på pensum for medisinerstud, nærmere bestemt endokrinologiboka.

den sier følgende, oversatt fra svensk:

"Kjertelen produserer de jodholdige hormonene tyroxin (T4) og trijodtyronin (T3)." Thats it..... Ingen ting om T0, T1, T2 eller calsitonin

Om behandling: "T4 og T3 finnes i syntetisk form som levotyroxin respektive liotyronin. Tidligere anvendes skjoldkjertelekstrakt (T4+T3) fra svin for substitusjon." Osv.

Da er i allefall tyroider nevnt, selv om det ser ut som om det ikke finnes lengre.

Men å si at kjertelen kun produserer T4+T3 er jo en enorm forenkling. Men positivt at både T4 og T3 nevnes, antar at så ikke var tilfelle for noen år siden.

Det står også litt om suklinisk hypotyreose. Men der sies det "...defineres som lett forhøyde nivåer av TSH mens frie T3 og T4 komsentrasjoner er normale. Flertallet av pasienter med subklinisk hypotyreose har en bakenforliggende autoimmun tyreoiditt eller er tidligere behandlet for tyreotoxikos (min anmerkning: Graves?)" uansett foreslås det faktisk behandling fordi tester viser at 25-50 % ble signifikant bedre enn placebo. Dette burde jo fastleger kunne, dette er jo positivt. Men symptomer nevnes ikke under subklinisk. Det sies en del om symptomer ellers. Det nevnes ikke at subklinisk kan være et forstadium for en helt klar hypotilstand.

Boka er lånt på biblioteket, fjernlån (gratis) heter Endokrinologi, under redaktion av Sigbritt Werner

Uansett er det interessant å se hva de kommende leger lærer