Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Threaded View
-
12-12-10, 20:18 #10
Sv: Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen?
En god ven har undersøgt hvad det er, de norske lægestuderende lærer om skjoldbruskkirtlen og skjoldbruskkirtlens hormoner:
Tenkte å fortelle deg at jeg har begynt å se litt på pensum for medisinerstud, nærmere bestemt endokrinologiboka.
den sier følgende, oversatt fra svensk:
"Kjertelen produserer de jodholdige hormonene tyroxin (T4) og trijodtyronin (T3)." Thats it..... Ingen ting om T0, T1, T2 eller calsitonin
Om behandling: "T4 og T3 finnes i syntetisk form som levotyroxin respektive liotyronin. Tidligere anvendes skjoldkjertelekstrakt (T4+T3) fra svin for substitusjon." Osv.
Da er i allefall tyroider nevnt, selv om det ser ut som om det ikke finnes lengre.
Men å si at kjertelen kun produserer T4+T3 er jo en enorm forenkling. Men positivt at både T4 og T3 nevnes, antar at så ikke var tilfelle for noen år siden.
Det står også litt om suklinisk hypotyreose. Men der sies det "...defineres som lett forhøyde nivåer av TSH mens frie T3 og T4 komsentrasjoner er normale. Flertallet av pasienter med subklinisk hypotyreose har en bakenforliggende autoimmun tyreoiditt eller er tidligere behandlet for tyreotoxikos (min anmerkning: Graves?)" uansett foreslås det faktisk behandling fordi tester viser at 25-50 % ble signifikant bedre enn placebo. Dette burde jo fastleger kunne, dette er jo positivt. Men symptomer nevnes ikke under subklinisk. Det sies en del om symptomer ellers. Det nevnes ikke at subklinisk kan være et forstadium for en helt klar hypotilstand.
Boka er lånt på biblioteket, fjernlån (gratis) heter Endokrinologi, under redaktion av Sigbritt Werner
Uansett er det interessant å se hva de kommende leger lærer• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 2Siste melding: 21-03-13, 11:55 -
Hvordan får jeg T3 op?
Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 15-12-07, 20:44 -
Hvordan kan man bli trygg på mat?
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 68Siste melding: 07-12-06, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker