Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
Threaded View
-
21-11-10, 22:12 #23
Sv: Homøopati og lavt stoffskifte
Takk for det Lona - godt å vite at du er sterk og på bølgelengde.
Og jeg kan ikke så mye, derfor er det så viktig at man kan høre om andres infallsvinkler til problemene. Det kommer ikke noe fornuftig ut av å røre i den samme andedammen......
Har gått å stussa og tenkt på tema, og skrevet på lapper idag.....
Ordet homeøpati stusser jeg på. I gamle Hahnemanns rike fantes ikke ø, og ordet stammer fra Gresk, hvor homoio betyr lik, ens, samme type og er ledeord til feks. homo-fil
og pathia (lidelse), som er opprinnelse til patologi, læren om sykdommer.
Men jeg ser ikke noen Ø-her ? Skal man søke, så stav ordet homeopati.
Similia similibus curantur.
Hahnemanns teorier gikk ut på at likt kurerer likt. Det var på den tiden kjent at to magnetpoler av samme type frastøter hverandre. Eureka - slik må det være med sykdommer også, tenkte vår salige.....
Men det var opprinnelsen, han utviklet senere et kompendium for hvordan tanken kan brukes til å kurere sykdomer.
Men, har det så forandret seg, utviklet seg ?
Skolemedisinen ærklærer jo fremdeles sin Hippokratiske ed........
Men der har det skjedd så store forandringer at salige hippo, nære medarbeidere og elever nok roterer i sine graver.
Men hva har skjedd i Hahnemanns fotspor ?
Helbredelsesensteorien går ut på å fortynne det sykdomsfremkallende stoffet så mange ganger at det danner seg et negativt avtrykk som så vil oppsluke sykdommens uvesen når dette gis pasienten.
Omtrent på linje med at en bil som forlater sin parkeringsplass, skaper en "negativ bil" som straks suger til seg en helt syk bil.
Og det er jo akkurat det som skjer i våre dager
Jeg mener det trengs en hovedrengjøring - begge steder !
Mantraet er jo viden kjent - og brukt fra kurering av fyllesyke og oppover.
Og dveler vi litt ved DET temaet, kan vi mere bevandrede i denslags fortelle at Alkoholen, som er den faktiske årsak til fyllesyken, også vil kurere denne. (ikke tro alle mine påstander da, men litt kan det faktisk hjelpe)
En liiten knert dagen derpå kurerer......
Engelsk : A hair of the dog that bites you
Spansk : pelos de la misma chancha
Eller fra bar-senen i "The Shining" der Jack N. prøver seg på fransk : De quoi reprendre du poil de la bête.
Og fra land som kjenner tema godt : "klin se klinom izbija" og "клин клином выбивают".
Som alle henspeiler på, at litt av problemet vil kunne kurere det.
Det er der jeg mener man mangler tidens krav til nyansering..........
Vel - sier jeg, som ikke har fulgt med.
Men det er ikke så lett heller - det er ganske stille om homeopatien.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte av anoreksi
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 339Siste melding: 29-07-11, 21:28 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt stoffskifte?
Av Varla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 22-10-07, 19:21 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker