Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
19-11-10, 15:18 #11
Sv: Er disse svarene bra eller dårlige?
Stoffskiftesykdommer har en viss arvelighet. Ikke direkte arvelig, men disponering for det er antagelig arvelig. Det er feks. mange i min familie som har lavt stoffskifte, og det er relativt sjelden man er alene om det i en familie. Den store HUNT-undersøkelsen i trøndelagsdistriktet for få år siden påviste jo en stor underdiagnostisering av stoffskfitesykdommer.
Om det er noe man kan påføre seg selv er jo det store spørsmålet.
Hvorfor er det så mange som får det ?
Miljøpåvirkning ? Vi er jo utsatt for mange nye kjemiske stoffer daglig, som men ikke aner noe om langtidsvirkninger av.
Man vet at radioaktivitet kan ødelegge kjertlen, for kjertlen er jo en montasjefabrikk som monterer jodatomer på proteiner. Jod blir lett radioaktivt og dras dermed inn i kjertlen. Jeg fikk det i Tjernobylåret.....og er ivrig sopplukker og plukket også rimsopp, som jo binder cesium - som er den isotopen som ble brukt i Tjernobyl......
Men jeg har jo ikke fått påvist noen sammenheng, så det blir vel en konspirasjonsteori ?
En annen faktor som kan tenkes å påvirke kjertlen er fluor.
Dette brukes jo aktivt som kurativ behandling av for høyt stoffskifte, altså, for høy kjertelaktivitet - fordi fluor likner så mye på Jod at kjertlen tar feil og bruker det isteden for jod. Den produserer da stofskiftehormoner som ikke virker. Fake hormon altså.
Jo, det noen fallgruber da - og slikkert fler enn de jeg klarer å huske i øyeblikket.
Men en prøve som anti-TPO kan være avklarende i mange tilfeller.
Men ikke i de aller mest sjeldne.
Det finnes forekomst av lavt stoffskifte der en har nok hormoner i blodet - de kommer bare ikke inn i cellene å får gjort jobben.
Slike tilfeller vil man ikke kunne bruke de vanlige mengdetellingene av hormoner, men må se på andre parametere som endrer seg ved lavt stoffskifte, som lipider, kolesterol, testosteron, SHBG, karotener m.fl.
Den siste der er megetr viktig, men svært lite benyttet.
Karoten er jo forstadiet til A-vitamin, og dette omdannes i huden. Ved lavt stoffskfite vil prosessen gå så sakte at karotenet hoper seg opp. Så høy karoten i blodet vil indikere et reellt lavt stoffskifte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 25Siste melding: 20-01-13, 15:44 -
Hvordan kommer dere gjennom dårlige perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 14-05-08, 00:25 -
Hva frembringer dårlige dager/ perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 23Siste melding: 28-03-07, 13:51 -
DÅRLIGE DAGER
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 19-04-06, 21:09

Bokmerker