Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
Tråd: Fikk prøve Liothyronin
-
12-09-10, 09:10 #11
Sv: Fikk prøve Liothyronin
Siden det er noen tråder ute her vedr. rT3 burde du kanskje få legen din til å slenge på ett kryss på rT3 på skjema når du skal ta blodprøver igjen. (Mener jeg har nevnt det til deg tidligere også ifm. noen svar tidliger i sommer)
siden du må ha såpass høy Ft4.
Som du selv sier er det mest sannsynelig problemer med å omdanne - men danner du mye rT3 har en del forsøk vist at tilskudd av T3 faktisk kan gjøre tilstanden værre. Viktig å ha i bakhodet, og få tatt prøver slik at man iallefall kan luke rt3-problematikk ut.
Ett kryss til koster så lite, men kan gi mange svar
H:-)
-
18-09-10, 10:48 #12
nok en lørdagmorgen og litt grubling.
Formen går feil vei igjen etter å ha hatt en opptur etter at jeg startet med Liothyronin. Har en sterk mistanke om at dette har sammenheng med at jeg reduserte Levaxinen samtidig og dermed mangler grunnmuren i behandlingen. Må innrømme at jeg er spent på blodprøveresultatene som kommer på mandag om det jeg føler på kroppen stemmer.
Tiltakende "kuldekjerne" i kroppen. Føtter og hender er ikke lenger fullt så varme, tiltakende muskelproblemer under trening og igjen merker at jeg ikke er så opplagt lenger. Har hatt 3 gode uker før det gikk nedover igjen.
Ellers fikk jeg svar på hvor i normalområdet alle blodprøvene jeg tok i August var. Viste at de lå innenfor referanseverdiene, men ikke hvor. Det aller meste ligger midt i referanseområdet (f. eks. selen, magnesium), Ferretin i øvre halvdel, Hb er under referansegrensen og den store overraskelsen D-vitamin som ligger noe over referanseområdet.
Da er det å vente på mandagen skal komme og prøvesvarene fra torsdag skulle være klare. Denne gangen TSH, FT3, FT4, Hb og B12.
-
18-09-10, 11:00 #13
Du vet jo hva som er feilen du Jorunn.
Skulle aldri redusert T4-dosen din fordi om du manglet litt T3 og startet med inntak for å dekke opp for den manglen.
En må ta vare på det lille en får.....
Selv om en får for lite, så får en jo noe T3 i omdanningen fra T4. Å redusere T4 dosen er dumt fordi en får mindre T3 fra denne prosessen da.
Dette er jo en prosess som leverer T3 kontinuerlig og man får ikke til det med piller.
Dessuten er man jo klar over nødvendigheten av å ha et høyt T4-lager i blodet. Man registrerer probemer hos alle som får lav T4, også selv om de danner mer enn nok T3. Man vet godt at man ikke fungerer på T3 alene, og jeg syns jo at det er logisk at man da ikke skal redusere sin egen produksjon av T3.
Hvorfor det er slik er ikke helt klart - noen antyder at det er fordi hjernen må danne sitt eget T3, og det kan den ikke gjøre av et T3 tillegg. Reduksjon at T4 fører altså til at hjernen ikke får nok.
Så har man også funnet at noen få spesielle celler bruker T4.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-09-10, 11:39 #14
-
18-09-10, 12:09 #15
Er fullstendig klar over det og det er vel også derfor jeg er spendt på om blodprøvene viser dette også. Av erfaring vet jeg at FT4 må ligger over 20 for at jeg skal føle meg bra i tillegg til FT3 i øvre normalområdet.
Siden det virker som det er små justeringer som skal til for at jeg skal få det bedre gjør jeg klar argumentasjonsrekken til over helgen og sier at jeg ønsker å prøve 200 mikrogram igjen i tillegg til 20 mikrogram Liothyronin. Det kan i alle fall ikke skade
For lite D-vitamin og mineralmangel er i alle fall avkreftet for nå.
-
20-09-10, 07:47 #16
Og da fikk jeg prøvesvarene som bekrefter magefølelsen min.
Blodprøven er tatt 08.30.
TSH - 0.2
FT3 - 5.7
FT4 - 18
Hb - 11.9
B12 - 310
Tror nok jeg må få selvmedisinere meg opp på 200 mikrogram/dag igjen. FT4 er helt klart for lav for meg, basert både på tidligere erfaring og symptomer de siste 1-2 ukene. Samtidig har jeg også kjent god forbedring av å ta Liothyronin, så det er jo veldig positivt
-
20-09-10, 09:03 #17
Så bra at du tar skjeen i egen hånd, Jorunn

Det er helt for galt å se at denne feilen blir begått gang på gang- at man gir ordre om å senke Levaxindosen fordi man legger til Lio.
-
01-10-10, 11:51 #18
Da er jeg oppe igjen på ca 200 mikrogr/dag Levaxin i tillegg til 20 mikrogr/dag Liothyronin og har vært det i snart 2 uker igjen.
Allerede etter 1 uke begynte jeg å kjenne bedringen i formen. Kulden forsvant igjen, hodet er mye klarere og musklene har ikke kranglet en gang under trening. I forhold til muskelproblemene jeg har hatt, spesielt i vår og sommer med mye strekkskader, er disse nå helt borte etter at jeg begynte med tilførsel av T3. I tillegg kjenner jeg stor bedring i skulder/nakke og jeg er merkbart mindre stiv i muskulaturen.
Kroppen er merkbart mye mer opplagt, selv med et ganske høyt arbeidspress på jobb og mye trening. Våkner letter om morgene og er mindre sliten om kveldene. Selvfølgelig er jeg ganske trøtt innimellom, men det er pga for få timer med søvn om natten - knappe 6 timer er litt i minste laget for meg selv med medisiner
Har ikke hatt noen tegn enda på å være overdosert, men så vet jeg heller ikke hvordan det føles. Er det noen spesielle tegn jeg bør være var for?
-
01-10-10, 13:53 #19
Lignende tråder
-
Prøve-behandling med cortison
Av Anisa i forumet HydrocortisonSvar: 1Siste melding: 17-06-09, 11:51 -
Får ikke prøve Liothyronin
Av Dahlia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 01-09-08, 18:38 -
Prøve svar....
Av vødrun i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 21-10-07, 13:56 -
prøve medisin...
Av pling i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-12-06, 18:24

Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker