Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard DEMENS OG LAV TSH

Legen jeg går til nå sier at det er normalt med svært lav TSH når man bruker medisin og at min kjertel ikke produserer TSH mer.

Så leste jeg i Tyra at man kunne ha økt sjanse for å bli senil av å ha lav TSH over tid. Det har jeg jo ikke akkurat lyst til. Men jeg tenker også at det er ikke sikkert jeg blir gammel og det er nå jeg lever. Men likevel noen som vet noe o m dette hvor stor sjansen for å bli senil er i %?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De burde oppgi noen referanser som vi kan lese selv på www.pubmed.com .

Jeg har lest en artikkel om alzheimer og hvordan ft4 og ft3 ser ut i CNS, (det er en blod-hjerne-barriere rundt sentralnervesyetemet og alt fungerer noe annerledes der inne) og det er mer rt3 der ved alzheimer.

Jeg har også sett ettellerannet om lav TSH og demens men husker ikke hva det var. Men man finner at det er mange eldre som har veldig lav TSH.

Her er et søk på alzheimer og TSH:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... d=17136019

Hvis man finner en artikkel som sier en ting men mange andre som sier en annen ting i medline (pubmed) så er det lite bevis for den ene påstanden heter det. Man pleier å trykke på related articles-linken og sjekke om det er flere artikler som sier lignende ting.

Her på dette søket ser det ut som om ft4 gjør foskjeller, at lav ft4 innefor refeanseområdet gir angst og depresjon mens høy ikke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard De gangene jeg har hatt for høye prøvesvar og en følelse av at det er min skyld

Takk for svar Nora.

De gangene jeg har hatt for høye prøvesvar har jeg fått en vemmelig følelse av at det liksom er min skyld. Det er det jo ikke , men det er likevel den følelsen jeg får når legen utbryter at det var ALTFOR høyt.

Nesten som om jeg skulle være en diabetiker med for høyt blodsukker.

Denne gangen var det" bra", men T4 var litt lavere enn det jeg føler meg konfortable med da. Jeg blir jo glad når prøvesvaret samsvarer med hvordan jeg føler meg. Da er jeg syk og ikke lat liksom. Syns det hadde vært vanskeligere om jeg hadde flotte prøvesvar og følte meg helt elendig.

Hvordan er dette for andre?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Synes ikke det er ok å få "bra prøvesvar" å føle meg elendig. Får på følelsen av å bli satt i båsen HYPOKONDER da. Legens kommentar om at stoffskifte er bra, pg at det er ingenting i veien gjøre det vel ikke bedre.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard redd for prøveresultat

I dag var jeg hos legen fordi jeg er ekstremt trett. Da fant han ut at han skulle ta nye stoffskifteprøver ( selv om jeg tok sist 10.01) De var litt lave til meg, men innenfor normalområdet.

Nå er jeg redd at jeg kanskje ligger forhøyt. Jeg var i dårlig form da jeg våknet i dag. Har knallvont i hodet og jeg er kvalm. Det har vært sånn før når jeg var hyper. JEG ORKER IKKE GÃ… GJENNOM DET IGJEN Ã… GÃ… PÃ… JOBB. Der er situasjonen vanskelig fra før men en i halv sykemelding og en som skal 2uker på ferie.

Jeg er redd at det er sånn (hyper igjen).Får ikke vite det før mandag. Hodepinen er grusom og smertestillende hjelper ikke.

Håper på noen råd eller bare å høre fra dere.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

hei!
    stakar deg, kjente meg igjen i symptomene når jeg leste de,var og sånn når jeg var hyper.
    men de sympt kan jo komme når du er stresset og bekymret og.
    har vel ikke så mange råd å komme med, men ville bare si at jeg vet det er vondt å ha det sånn.
    håper noen andre erfarne her inne har noen gode råd å gi deg
    klem

du syter jo ikke, jeg skjønner du er fortvilet.
    er jo vondt å gå rundt sånn.
    du skulle sett alle innleggene jeg skrev på høytstoffskifte siden, når jeg meldte meg inn i desember, det var ikke få.
    er godt å få støtte i en sånn slitsom tid.
    trøste klem fra meg
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg fikk svar på blodprøvene i dag. Alle var fine unntatt T4 som var på 30 :(.
    Jeg skal snakke med legen og gleder meg ikke. Referanseområdet er 12-22 så dere kan jo tenke dere.... Kanskje jeg har litt lavt med folinsyre innenfor referanseområdet, men (8 er nedre grense og jeg har 12).

Jeg er så redd han tar fra meg medisinene. Gruer meg virkelig til den samtalen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

cat, åssen føles det, tror du at ft4-prøven er feil? Hender noen ganger pga. disse antistoffene. Da trenger man prøven analysert i en direkte-dialyse-prosess, hvor man analyserer uten bruk av antistoffer. De bruker den metoden alltid til forskning.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

De 2 gangene jeg har tatt stoffskifte prøver nå, har jeg aldri fått analysert T4, bare fritt T4.....hvorfor det?!?!

Håper du blir fort bedre Cat! ;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

tomat, jeg tror at hun allikevel har fått målt fritt t4. Totalt t4 gjøres sjeldent her i Norge. '
    TT4 har andre tall også slik som 160 eller noe sånt.
    Du kan finne det på www.aus.no under hormonlabben på linkene der.

Side 43 av 62 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn