Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Temp på 35 er for lav, og det bekrefter teorien til n`Finn at fT4 er en vedstabel, som ikke brukes før den blir omdannet til fT3. Det er fT3 som er den aktive delen (dårlig formulert), men fT4 forteller ikke om energiomsetningen er bra. fT4 må omdannes til fT3, som går inn i cellene og gjør jobben. Gjør den det? That`s the question?

Hjelp meg her noen da! Men slik jeg har forstått det og erfart det, så er det tempen som forteller meg om jeg forbrenning eller ei.
    Stoffskiftet foregår jo ikke i blodet, og det er der målingen tas. Det foregår i cellene og der kan en ikke måle. Det en måler i blodet kan en karakterisere som forutsettninger.
    Altså slik at du må jo ha en vedstabel for at det skal bli varmt.
    Men også slik at selv en liten vedstabel kan lage nok varme - hvis den bare fylles på hurtig nok.
    Blodet er bare en måte kjertelen transporterer hormoner til arbeidsstedet på. En kan bare ikke trekke den sluttning at fordi det er mange i arbeidstøy med på pendlertoget, så blir det gjort mye på arbeidsplassene den dagen !
    Men den sluttningen trekkes mer enn en gang om dagen !
    Og det er en grov overtolking av resultatene.

Det er riktig at T4 ikke brukes i den formen i kroppen. Det må bli til T3 først, og da har det evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilgangen - eller trekken på ovnen om man vil.
    Og er dette iorden blir det varmt.

Så glemmer man at overdosering med eget hormon alltid fører til varme i kroppen, men overdosering med fremmed hormon ikke alltid gjør det. For det virker ikke like bra som ens eget gjorde.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Vet ikke. Har bare en bange aning om at legene ikke henger seg opp i dette. Jeg nevnte det for min lege, men han syntes ikke måling av temp var noe å bry seg med. JEG var IKKE enig, så jeg doseøkte til tempen økte fra 35 til rundt 37, og DA kom den etterlengtede vektnedgangen (opp nå da igjen-uvisst av hvilken grunn). Jeg ble også varm igjen og ikke lenger en frossenpinn!

Jeg var også plaget med stivhet i ansiktet. Det ble også borte. For å oppsummere så ble alt så meget bedre.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Hmmm, tenker så det knitrer i sagflisen...
    Men hvordan tolker man da feks FT4 på 79 og en temp på 35 da?
    At pendlerne gikk av på feil stasjon? Neida, bare tuller jeg nå.. Blir bare så frustrert over å ikke forstå.

baremei Gjest

Standard

Pendlerne kom frem og går på jobb og ser fryktelig effektive ut, men bare surrer rundt uten å gjøre nytte for seg?
    Slik som kolleger vi vel alle har hatt rundt oss en eller annen gang...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

DET - skjønner jeg godt ! Og det er vel ingen som skjønner alt om dette heller.
    Kroppen har jo også et temperaturregulerings system da. Og det er utrulige områder dette kan regulere.
    En Finne (hvem ellers) tok med seg en rå biff inn i badstua - og spiste den når han kom ut igjen ! Dette for å illustrere det over nevnte. Han overlevde - ikke biffen.

Som jeg sa - fT4 er IKKE et mål på stoffskifteaktiviteten - det er bare et mål på en vedstabel utenfor huset - og den kan godt være stor selv om tempen inne er for lav. Det finnes mange årsaker til at det er slik.
    Det er enten en fullstendig feiltolking eller en overforenkling som er årsaken til at legene kaller dette for en stoffskiftemåling.

- - - - og jeg var en av dem baremei - iallfall på slutten !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Jeg også - av og på i flere år.

Men jeg så slett ikke effektiv ut... Tvert i mot grå og dratt og zombie. Jeg maktet ikke engang late som om jeg gjorde noe på det verste.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til n`Finn

Jeg tar kanskje feil, men jeg tror ikke legen min har hørt om tyroxinresistens. Kan vel kanskje høre om han kan måle det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Jeg tar kanskje feil, men jeg tror ikke legen min har hørt om tyroxinresistens. Kan vel kanskje høre om han kan måle det.
    Det er jo en veldig sjelden tilstand da.
    tilstanden avhjelpes av en høy fT4 som skaper et høyt fT3 trykk mot celleveggene for liksom å få trøkka dem inn.
    Tror ikke det finnes så mye på Norsk. Prøv disse :

http://www.lilly.no/Ni/objects/no_p ... sistens%22
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=315189

Om jeg får bringe denne videre - jeg visste ikke om denne før nå ! Gratulere Siri Ann !
    Nytenkning vedrørende stoffskifteproblematikken :

Boken er interessant av den enkle grunn at det finnes lite og ingenting av nyttig literatur på dette feltet i norsk form.
    Språket og terminologien tyder på at boken er beregnet på fagfolk, men for stoffskiftepasienter som på forhånd har en viss kjennskap til sykdommen kan den likevel være å anbefale som et alternativ til lignende engelskspråklig literatur.I oppslagsform tar boken for seg de forskjellige typer stoffskifteproblemer, symptomer, diagnostikk, behandling og medisiner. Forfatterne tar også for seg tema som er direkte uhørt bland mange av våre leger; at tradisjonell behandling ikke alltid fører til helberedelse, teorier om thyroxinresistens og alternative behandlingsmetoder som Liothyronintilskudd.
    Ikke boka du vil ha liggende på nattbordet, men så absolutt et nyttig oppslagsverk. Lukk

Siri Ann (hypothyreosepasient)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Hvordan overtale legen til armour?

Takk skal du ha Finn.

Jeg skal til legen fredag og trenger gode råd fort. Jeg har ikke så mye Armour igjen og de er tomme der jeg bestiller. Nå må jeg prøve å overtale legen. Han er i mot det. Noen gode råd om hva jeg kan si/gjøre?

Ellers så lurer jeg på dere som er så heldige å få det på registreringsfritak hvor lang tid tar det?

Håper virkelig jeg får til dette for ellers må jeg vel begynne helt på ny med både formen og vekta. 6 uker er lenge å vente på Armour. :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg slo til da legen satte inn en vikar. Sa at søknaden var nesten klar - og hun sendte inn en søknad som ble godkjent ! Hurra - jeg hadde jobba for det i fler år.
    Det nytta jo ikke uansett hvor gode argumentene var !

Og det er vel vanskelig å finne argumenter som legen DIN finner fornuftige, men det er vel det du likevel må prøve å finne ?
    Lykke til

Side 30 av 62 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn