Viser søkeresultater 31 til 40 av 43
-
27-04-10, 13:56 #31
Lavere stoffskifte etter fire mnd . på medisin
Var og fikk utskrift hos lege i dag på siste stoffskifte prøver.Og jeg ble bare så kjemperedd fordi S-TSH var på 32 og FT4 på 10.4.Men fordi jeg har tatt levaxin siden jan ,for da lå S-TSH på 27.7 og i mars på 24,9 trodde jeg ikke at stoffskifte kunne bli lavere nå-Jeg økte til 50 mk nå på søndag og skal tilbake til lege om to uker.Men kan noen her fortelle meg hvorfor verdiene kan bli verre til tross for medisinering. Hilsen en litt redd puslete dame ( i dag)
-
27-04-10, 17:55 #32
Sv: Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Jeg kan forsøke......
Min forklaring har samemnheng med at Levaxin har større påvirkning på hypotalamus enn det endogene hormon har.
Har skrevet litt om det i andre tråder i det siste.
Fenomenet du observerer, med at verdiene går ned når dosen økes, er egentlig ikke korrekt spurt da
Doseøkningen er alt for liten til å kalle det en økning (hvis det er 50µg/uka da)
Det er sånn, at når du begynner å ta Levaxin vil dette bevirke at TSH senker seg mer enn samme verdi gjør av ditt egenproduserte hormon.
Da blir den delen av den totale mengden som kjertlen bidrar med nedsatt.
Så tilkommer at det tar laang tid før noe skjer.
Derfor kan det skje at man får to målinger påhverandre som virker ulogiske, men se dem i et tidsperspektiv så gir det mening.
Vet ikke om det gir deg noen mening ?
Hvor stor dagsdose bruker du nå ?
Før nevnte du 275/uke, som jo er en meget lav dose målt mot dagens gjennomsnitt. En økning til 325/uke gir ingen mening. Ikke engang om du mente til 625/uka, som også er en alt for liten dose.
Den skal nok over 1000/uke om du skal trives.
Jeg mener jo ut fra dette (om det er rett) at du ikke følges opp godt nok.
Det er en fordel å øke så fort som kroppen tåler det.
Om man er følsom, så anbefales økning hver 2.uke på 12,5µg/dag(87,2/uke), og stopp i 2uker hver gang man får problemer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 19:24 #33
Takk for svaret Finn.Skjønner jo litt mere og er glad for at det er en forklaring på det ,og fo r at det kan rette seg med tid. Jeg tar 50 mg eller mk pr dag nå -Startet opp med det for to dager siden . Skulle ønske jeg kunne blitt fulgt opp mer , men det er vanskelig å vite for meg siden leger stort sett gjør alt etter sin egen oppfatning. Tenker på å bytte lege men da føler jeg at jeg må begynne på nytt..Man må være egentlig være frisk for å være syk ( eller hva det heter). Det er litt av en kamp og slit mang en gang.Takk for dere gode her.

-
27-04-10, 20:09 #34
Det blir nok bra til slutt Hilde - det bare tar litt tid
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 20:26 #35
Ja håper det finn. Godt å få svar og forklaringer her.Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten dere, Stakkars de som ikke vet om dette forumet,
-
08-05-10, 23:21 #36
Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Har sett så jævlig mange forklaringer på hva lavt stoffskifte er fra faglig hold.
Aldri en som er oppklarende korrekt !
Og det blir sikkert ikke min heller, men jeg føler at jeg bare må forsøke.....
Hva er lavt stoffskifte ?
Jo, det er når kroppens celler ikke får nok stoffskfitehormoner - og ikke noe annet vissvass.
Hva skyldes lavt stoffskifte ?
Se det kan være så mangt. Det finnes et utall varianter og grensetilfeller å velge i.
For å begynne med det mest alminnlige :
Kjertelbetennelse, Thyreoiditt eller også Hashimotos. Har ingen ting med hash å gjøre - legen som fant sykdommen først, bar dette navn.
Slik betennelse er pr. dato ikke kurerbar, man har ikke bekjempningsmidler, og jeg må si at mitt inntrykk er at det heller ikke letes svært intenst etter dem. Min forklaring på unnlatelsen, er at man innbiller seg at Levaxin kan erstatte det kjertlen drev med, for man lar bare betennelsen gå sin gang å lar den ta knekken på kjertlen.
Man har jo terminologi fra en annen stoffskiftesykdom : Diabetes, som jo skyldes at kroppen ikke produserer hormonet insulin.
Så har man i de senere år måttet bite i gresset å inrømme at det finnes en variant til.
Aldersdiabetes het det først, men det er jo en celleresistent type som nå kalles Diabetes 2.
Dermed finnes vel også hypothyreose 2 !
Men det gjør det forsåvidt ikke. Hypothyreose er en feilbrukt betegnelse ! Man sier jo hypothyreose som om dette er den eneste form for lavt stoffskifte som eksisterer.
Hypotyreose er en kjerteltilstand.
Det betyr underfunksjon i kjertlen, ikke lavt stoffskifte, og brukes dermed helt feil når man skriver hypothyreose 2 og mener celleresistes - for celleresistens har jo ingenting med kjertlen å gjøre!
Så lavt stoffskifte 2 er bedre, men skulle være unødvendig hvis man tar utgangspunkt i at dette jo er en cellesykdom.
Lavt stoffskifte oppstår altså når cellene ikke får nok stoffskiftehormoner.
Disse fraktes med blodet og tilbys cellene. De skal mottas av cellene - de skal inn i cellene for å starte stoffskiftet og cellene har reseptorer som passer for en bestemt variant av de frie T3. Jodmolekylene på T3 må sitte i helt bestemt posisjon for at disse skal passe på cellereseptoren.
Så hender det jo at reseptoren er feil.....
En rekke genfeil er oppdaget som kan forårsake dette.
Da kommer ikke fT3 inn i cellene, og cellene får ikke stoffskifte.
I noen slike tilfeller kan blodprøvene tolkes til at man har høyt stoffskifte - stoffskiftehormonene blir jo ikke brukt, og hoper seg opp og gir høye verdier.
Så er det jo slik at kroppen har mange celletyper, og tankene går jo til at partielle tilfeller er mulig.
Hva er ellers forklaringen på at noen har det verst her - mens andre har det verst der ?
Jeg ser iallfall for meg en rekke grensetilfeller.
Og jeg ser for meg at dette vet man nesten ingenting om........
I behandling.
Vi får jo i utgangspunktet kun syntetisk T4 som vi spiser, og det går så rett i blodet - og kan selvfølgelig måles der. Så får vi beskjed om at nå er prøvene "fiiine" - mens vi er like elendige.
Klager vi, får vi beskjed om at det er noe annet - for blodprøvene er så fiiiine.
Men husk da at det ble sagt blodprøvene - stoffskiftet kan de ikke uttale seg om på vegne av dagens blodprøver. For som vi iallfall vet, kan det jo være at cellene, eller noen av kroppens celletyper, ikke vil ha de hormonene de tilbys.
Hva er ellers forklaringen på at mange blir bedre på naturlige hormoner som Tyroid ?
Eller for den sakens skyld : også om de ble verre. Det vil jo bare understreke fenomenet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-05-10, 21:36 #37
kan noen hjelpe meg å tolke et brev angående mediseniring-(opptrapping_))
Hei igjen. Blir alltid så forvirret når jeg får brev fra lege at jeg skal trappe opp på levaxin .Har ennå mange tbl igjen på boksen med 25 mk , så greit å bruke opp tenker jeg .I brevet fra lege i går skal jeg nå ta 50mk daglig i fem dager og 100mk to dager .Altså 450 mk pr uke..Men det jeg syns passer meg best er å fordele likt pr dag med med , så i går tok jeg to 25 mk og delte så en i to halve . visst jeg skal fortsette å dele den ene på 25 mk blir det en halv en til overs når uka er ferdig .Håper noen skjønner hva jeg mener , og er det evt bare tull å holde på slik jeg gjør nå ?
-
09-05-10, 21:48 #38
Sv: kan noen hjelpe meg å tolke et brev angående mediseniring-(opptrapping_))
Det hadde jeg også gjort 2a 25µg+1/2 i tillegg....altså 62,5µg. Det blir sånn tilnærma lik, og du får samme dosen hver dag.
Det lille du får ekstra kan neppe være av betydning.....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-05-10, 22:23 #39
Fint som du gjør synes jeg også.
Den siste lille halve resten pleier jeg å legge ekstra på søndag, hvorfor vet jeg ikke
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-05-10, 17:09 #40
Hei . Takk skal dere ha , da fortsetter jeg med det .
Lignende tråder
-
Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Av devin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-11, 23:01 -
Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Av Hilde58 i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 24-03-10, 21:41 -
Noen som har en forklaring
Av Hsgu123 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 04-09-09, 20:46 -
Liste over alle prøver man bør ha, og med forklaring?
Av Tira i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 07-03-08, 14:10 -
kort forklaring på hva hypotyrose er
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 21-09-06, 12:17
Svar med sitat
Bokmerker